Jumaat, 8 November 2013

Hijrah Nabawiyyah | Jiwa Besar & Langkah Strategik.

Berhadapan dengan kabilah-kabilah Arab di musim haji.

Selepas pulangnya Rasulullah s.w.a dari peristiwa Isra' dan Mi'raj baginda Rasulullah s.a.w. berjiwa besar mendedahkan dirinya berdepan dengan pemuka-pemuka kabilah di musim haji. Baginda Rasulullah s.a.w memberi penerangan tentang Islam dan membuat tawaran untuk diberi tempat dan pertolongan kepada Baginda saw untuk menyampaikan kalimah Allah s.w.t. Nabi s.a.w. bergerak di tengah-tengah pasar perniagaan  di Makkah dan di musim haji yang berhimpunnya kabilah-kabilah Arab dari seluruh pelusuk semenanjung.

Pergerakan Baginda s..a.w. mempunyai strategi siasah dan dakwah yang jelas sasaran dan objektifnya ditemani oleh Abu Bakar as-Siddiq seorang yang berpengetahuan luas mengenai nasab keturunan Arab dan sejarah latar belakang mereka. Mereka berdua mensasarkan kepala-kepala kabilah dan orang-orang yang berpengaruh. Abu Bakar r.a bertindak sebagai perisik yang berkesan apabila mengajukan soalan-soalan berikut kepada kepala-kepala kabilah yang ditemuinya;

Berapa bilangan kamu? Bagaimana pertahanan kamu? Bagaimana bentuk peperangan kamu?
Beliau membuat tinjauan awal sebelum membawa Rasulullah s.a.w. bercakap dan menawarkan dakwahnya kepada mereka. Al Maqrizi menyebut kemudian Nabi s.a.w berdepan dengan kabilah-kabilah di musim haji dan mengajak mereka kepada Islam. Meraka ialah Bani 'Amir, Bani Ghassan, Bani Fizarah, Bani Murrah, Bani Hanifah, Bani Salim, Bani Abas, Bani Nasr, Sa'labah bin Ukabah, Kanadah, Kalb, Bani al Harith bin Kaab, Bani Azarah, Qais bin al Khatib, Abul Yasar, Anas bin Abu Rafi'.

Al Waqidi memperincikan berita pertemuan Nabi s.a.w. kabilah demi kabilah. Dikatakan bahawa Nabi s.a.w memulakan kepada Bani Kalb, Bani Hanifah, kemudian Bani 'Amir. Nabi s.a.w bersabda: " Siapakah lelaki yang boleh membawaku pulang ke kaumnya lalu mempertahankan aku sehingga aku menyampaikan risalah tuhanku ".

Quraish telah menahanku dari menyampaikan risalah tuhanku. Abu Lahab mengiringinya dari belakang dengan katanya kepada orang ramai jangan kamu mendengar darinya kerana dia adalah pembohong besar. Al Bukhari di dalam At-tarikhnya menyebut dari Mudrij bin Munib dari bapa dari datuknya r.a :

" Aku melihat Rasulullah s.a.w di zaman jahiliyah Baginda bersabda wahai manusia katakanlah lailahaillallah, kamu akan berjaya. Antara orang ramai ada yang meludah dimukanya, ada yang menabur tanah keatasnya, ada yang mengutuknya sehingga waktu tengah hari, lalu datang lah seorang anak dara membawa bejana air membasuh muka dan tangan Nabi s.a.w.

Baginda saw pula bersabda : " Wahai anak perempuanku ! Janganlah kau bimbang bapamu tewas atau hina ". Aku bertanya : Siapakan perempuan ini? Orang memberitahu: " Itulah Zainab bintu Muhammad s.a.w, dia seorang anak dara yang cantik ". Abu Jahal dan Abu Lahab bersilih ganti menyakitkan Rasulullah s.a.w ketika Baginda berdakwah di pasar dan di musim haji. Nabi s.a.w berhadapan dengan kesukaran dari mereka berdua sebelum kesukaran sasaran dakwah itu sendiri.

Langkah Nabi s.a.w menghadapi perancangan Abu Jahal dan sekutunya.

1.      Berjumpa dengan kabilah di waktu malam.
2.      Menemui kabilah-kabilah Arab di khemah-khemah mereka
3.      Membawa teman pengiring seperti Abu Bakar dan Ali
4.      Memastikan kabilah itu sendiri mempunyai kawalan keselamatan tersendiri.

Pertemuan dengan Bani 'Amir

Bani 'Amir dipilih kerana mempunyai bala tentera bala tentera yang ramai dan kuat. Mereka termasuk di kalangan 5 kabilah Arab yang tidak pernah ditawan dan tidak tunduk kepada mana-mana raja dan tidak membayar apa-apa ufti. Mereka dalam hal ini setaraf dengan Quraish dan Khuza'ah. Nabi s.a.w mengetahui bahawa adanya permusuhan lama di antara Bani 'Amir dan Bani Thaqif yang telah mengisytiharkan permusuhan dengan Nabi s.a.w.

Jika berjaya membuat hubungan atau perjanjian dengan Bani 'Amir maka Thaqif berhadapan dengan bahaya besar. Pengkaji sirah menyebut bahawa apabila Nabi s.a.w mengunjungi Bani 'Amir bin So'so'ah, baginda s.a.w mendakwah mereka kepada tauhidkan Allah dan menawarkan dirinya kepada mereka.

Ada seorang lelaki bernama Baiharah bin Firas berkata: " Demi Allah jika aku mengambil anak muda dari Quraish ini pasti aku dapat meratah bangsa Arab. Dia kemudiannya berkata kepada Rasulullah s.a.w : Apa pandangan mu jika kami berjanji setia dengan urusanmu, kemudian Allah memberi kemenangan mengalahkan musuhmu, apakah kami akan memilki apa-apa kuasa selepasmu ?

Rasulullah s.a.w menjawab: Urusan itu terpulanglah kepada Allah. Dia sahajalah yang meletakkanya di mana dia mahu. Dia berkata : Bagaimana boleh kami dedahkan tengkuk-tengkuk kami kepada bangsa Arab demi pertahankan engkau, tiba-tiba apabila Allah memberi kemenangan, kuasa terserah kepada bukan orang kami? Tiada keperluan untuk kami untuk berurusan dengan engkau. Mereka menolak tawaran Nabi s.a.w.

Rundingan dengan Bani Syaiban.

Menurut riwayat Ali bin Abi Talib r.a : Kemudian kami beredar ke majlis lain. Nabi s.a.w penuh dengan ketenangan dan kehebatanya. Abu Bakar r.a  mendahului memberi salam dengan berkata siapakah kamu? Mereka menjawab : Syaiban bin Tha'labah. Abu Bakar melihat kepada abu Bakar s.a.w dan berkata mereka inilah pemuka-pemuka Arab. Dikalangan mereka ada Mafruq yang paling petah bercakap dan paling segak dipandang.

Abu Bakar bertanya : berapa bilangan kamu. Mafruq menjawab : kami melebihi 1000 yang tidak tewas kerana sedikit. Abu Bakar bertanya lagi: Bagaimana kamu mempertahankan diri? Mafruq menjawab : Kami menjadi terlalu pemarah apabila bertempur dan pertempuran menjadi kemuncak apabila kami naik marah. Kami melebihkan kuda-kuda perang berbanding dengan anak-anak sendiri, mementingkan senjata perang berbanding pertanian. Adapun kemenangan maka ianya dari Allah. Kadang-kadang kami menang, kadang-kadang kami kalah. Boleh jadi engkaulah saudara dari Quraish itu?

Abu Bakar menjawab : Jika telah sampai kepada kamu berita mengenai Rasulullah s.a.w maka inilah orangnya. Mafruq bertanya : Kepada apakah engkau mengajak kami wahai saudara Quraish? Rasulullah s.a.w menjawab : Kepada kesaksian bahawa tiada tuhan melainkan Allah dengan esanya tanpa sebarang sekutu.

Sementara aku pula adalah hamba Allah dan utusannya. Juga aku mengajak kamu untuk melindungiku dan membantuku kerana Quraish telah berterang-terangan menolak Allah dan membohongi Rasulnya serta merasa cukup dengan kebatilan dan meminggirkan kebenaran. Allah jualah yang maha kaya lagi maha terpuji. Mafruq bertanya : Kepada apakah lagi seruan mu wahai saudara Quraish? Demi Allah aku belum pernah mendengar bicara yang lebih cantik daripada ini.
Nabi s.a.w membacakan ayat 151 dari surah al an'am.

قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ ۖ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۖ وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُم مِّنْ إِمْلَاقٍ ۖ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ ۖ وَلَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ ۖ وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّـهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿١٥١﴾

Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa; dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) - yang terang daripadanya dan yang tersembunyi; dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya.

Mafruq berkata : Demi Allah engkau menyeru kepada akhlak mulia dan perlakuan baik.  Rugilah puak yang menuduhmu bohong atau menentangmu. Dia menyerahkan keputusan kepada Hani' bin Qubaisah dengan katanya : Inilah Hani' penghulu kami dan ketua agama kami. Hani' berkata : Aku telah mendengar ucapan mu wahai saudara qurisy. Cuma aku berpandangan untuk meninggalkan agama kami dan mengikut agama kamu hanya dengan satu majlis yang tiada pendahulu dan tiada penutup adalah pendapat dangkal dan singkat. Sesungguhnya kesilapan sering berlaku kerana kegopohan.

Kami belum bersedia untuk membuat apa-apa perjanjian mewakili orang ramai di belakang kami. Kami akan pulang dan engkau pulanglah utnuk kami membuat penilaian. Dia kemudian memasukkan al Musanna bin Harithah untuk menyertai sama membuat keputusan dengan katanya. Inilah al muthanna orang tua kami dan panglima perang kami. Al Muthanna (dia masuk Islam akhirnya) berkata aku telah mendengar ucapanmu wahai saudara Quraish. Cuma jawapannya adalah sebagaimana jawapan Hani' untuk meninggalkan agama kami dan mengikut agama kamu.

Sebenarnya penempatan kami adalah di antara dua kuasa iaitu Yamamah dan Samamah. Nabi bertanya apakah dua kuasa itu? Dia menjawab sungai-sungai Kisra dan tadahan air Arab. Adapun dari pihak sungai-sungai Kisra maka kesalaha untuknya tidak akan diampun dan sebarang alasannya tidak akan diterima. Kami telah mementerai perjanjian dengan Kisra untuk tidak membawa perancangan baru dan tidak melindingi mereka yang membawa idea baru. Kami berpendapat perkara yang engkau serukan ini wahai saudara Quraish adalah satu urusan yang dibenci oleh raja-raja.

Jika engkau hanya mahukan kami memberi perlindungan dan bantuan kepada engkau hanya untuk daerah yang dikuasai oleh tadahan air Arab, maka kami boleh laksanakan. Nabi s.,a.w menjawab : Kamu tidaklah buruk ketika memberi jawapan balas dan kamu telah jelas bercakap benar. Sesungguhnya agama Allah ini tidak membantunya melainkan mereka yang sanggup untuk meliputinya dari segenap penjurunya. Apa pandangan kamu jika kamu bertenang sekejap sehinggalah Allah mewariskan kamu bumi dan perkampungan mereka itu dan menawan untuk kamu perempuan mereka. Apakah ketika itu kamu akan bertasbih dan memuji kebesaran Allah ?. An Nu'man bin Syuraik menjawab : Ya Allah! Itu sahaja lah untuk engkau.

Pelajaran dari peristiwa Pertemuan dan Rundingan Nabi saw dengan Qabilah Arab.

1.      Nabi s.a.w menuntut bantuan dan pertolongan dari luar Makkah hanyalah selepas memuncaknya penolakan dari Quraish dan gangguan yang luar biasa terutama selepas kewafatan bapa saudaranya Abu Thalib yang selama ini melindunginya dari gangguan Quraish. Sesorang yang membawa usaha dakwah tidak lagi mampu bergerak secara berkesan dalam suasana kekerasan tekanan dan gangguan fizikal.

2.      Nabi s.a.w menawarkan dirinya kepada kabilah-kabilah Arab dan memohon pertolongan mereka setelah diperintahkan berbuat demikian oleh Allah s.w.t. Ianya bukanlah ijtihad atau pandangan peribadi Nabi s.a.w. Namun itulah kesesuaian marhalah setelah dakwah sampai ke tahap itu.


3.      Nabi s.a.w membuat pilihan untuk memohon bantuan daripada pemuka-pemuka kabilah mereka yang mempunyai kedudukan dan pengaruh dan mempunyai ramai pengikut yang boleh mendengar dan mematuhi mereka. Ini kerana, golongan inilah yang dianggap untuk memberi perlindunagn kepada dakwah dah dan pendakwah.

4.      Nabi s.a.w enggan memberi kepada pihak-pihak yang bersedia untuk membantunya apa-apa jaminan untuk penyerahan kuasa dan kerajaan sebagai bayaran atau imbuhan bagi bantuan dan sokongan kepada dakwah. Ini kerana dakwah islam adalah dakwah kepada Allah yang syarat asasinya adalah dilaksanakan oleh mereka yang beriman kepada dakwah dan bersedia untuk membantunya dengan ikhlas kerana Allah dan mencari perkenannya. Inilah matlamat yang dicari disebalik pertolongan dan pengorbanan bukannya untuk mendapat kuasa atau gilakan pangkat.


5.      Antara ciri-ciri bantuan yang dicari Nabi untuk dakwahnya adalah pemberi pertolongan tidak seharusnya terikat dengan perjanjian dengan perjanjian antarabangsa yang bercanggah dengan kehendak dakwah dan tidak mampu bebas dari iktan tersebut. Ini kerana jika mereka menaungi dakwah dalam situasi tersebut maka dakwah terdedah kepada bahaya tersempit dicelah-celah perjanjian yang tidak menguntungkan penyebaran dakwah dan kepentingannya. Dalam kes Bani syaiban yang ada perjajian dengan Kisra pastinya Bani syaiban tidak akan berperang dengan pihak Kisra dan pihak Kisra juga boleh menangkap Rasulullah s.a.w atau baginda diserah tanpa sebarang bantahan terhadap pihak Kisra. Justeru, rundingan dengan Bani syaiban adalah gagal.

6.      Sesungguhnya agama llah itu hanyalah dibantu oleh orang yang menerimanya dari segenap penjuru. Inilah jawapan Rasullah s.aw. kepada al Muthanna bin Harithah ketika dia menawarkan perlindungan kepada Nabi s.a.w hanyalah dikawasan tadahan air Arab bukannya di kawasan sungai-sungai Parsi.


7.      Sikap Bani Syaiban bercirikan kepahlawanan dan keperibadian unggul dengan penuh rasa penghormatan tinngi kepada tawaran Nabi s.a.w. Mereka telah menjelaskan batas kemampuan perlindungan yang mampu mereka penuhi. Takdir Allah kepada Bani syaiban selepas 10 tahun atau lebih untuk memikul tugasan berhadapan dengan kerajaan-kerajaan tersebut setelah mereka menerima islam.

Maka, al Muthanna bin Harithah as Syaibani, panglima tentera dan pahlawan terkemuka mereka inilah yang memimpin tentera islam memerangi kerajaan Parsi bermula di zaman Abu Bakar As Siddiq lagi. Dia dan kaumnya lah yang menjadi kaum muslimin yang paling berani dan tangkas memerangi kerajaan Parsi sedangkan di zaman jahiliyah merekalah yang menggeruni Parsi dan mereka sendiri tidak permah berfikir untuk memerangi bangsa Parsi.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan