Ada 3 pandangan ulama' berdasar hadith-hadith berkenaan.
1.
Lama sujud adalah afdhal
berdasarkan hadith-hadith berikut ;
Sabda Rasulullah saw kepada seorang sahabat
yang bertanyakan amal yang memasukkan diri ke syurga: " Hendaklah engkau
perbanyakkan sujud. Ini kerana tidaklah engkau sujud sekali sujud melainkan
Allah swt angkatkan dengan sebabnya satu darjat dan gugurkan satu kesalahan
" HR Muslim.
Sabda Rasulullah saw kepada Rabi'ah yang
meminta agar dapat menemani Nabi saw di dalam syurga : " Bantulah aku
untuk dirimu jua dengan memperbanyakkan sujud." HR Muslim.
Hadith dari Abi Hurairah ra, sabda baginda
saw: " Sedekat-dekat hamba dengan tuhannya adalah ketika sujud " HR
Muslim.
Ibn Abbas meriwayatkan sabda Rasulullah saw :
" Adapun sujud maka bersungguhlah kamu berdoa ketika itu kerana terjamin
ianya diterima ". HR Muslim.
2.
Lama berdiri adalah afdhal
kerana sabda Rasulullah saw : Sebaik-baik solat adalah panjangnya qunut (
berdiri ). HR Muslim.
Menurut al Imam an Nawawi : Sepakat ulama'
abhawa qunut di sini adalah berdiri.
Menurut al Thabari dan Ibn Kathir: Qunut
samada berdiri atau taat ( khusyu' ).
3.
Kedua-duanya sama pada kelebihan.
Kesimpulan ulama' :
1.
Ibnu Taimiah berkata :
Panjangkan rukun samada berdiri, ruku' dan sujud lebih baik dari perbanyakkan
semua itu.
2.
Solat Nabi saw adalah
seimbang. Jika dipanjangkan berdiri maka dipanjangkan juga ruku' dan sujud.
3.
Khusyu' menjadi
pertimbangan utama. Jika dipanjangkan rukun lebih khusyu' maka dipanjangkan
adalah afdhal. Jika dia hanya khusyu' dengan memendekkan, maka dipendekkan. Yang
penting adalah perasaan keseronokan dan ketenangannya yang menjadi rahsia
sebenar solat.
( Solat al Mu'min, Dr Said al Qahthani : 473-476
).
Alhamdulillah...
BalasPadamAlhamdulillah...
BalasPadam