Khamis, 26 November 2009

Beraya Cara Nabi صلى الله عليه وسلم


Al Hafiz Ibnu al Qayyim di dalam karya agung زاد المعـاد في هـدي خـير العـباد“ Bekalan hari kembali ( Hari Qiamat ) pada membicarakan tentang pedoman sebaik-baik hamba Allah ( Nabi Muhammad saw ) “ mencatatkan kelainan cara Nabi saw menyambut raya. Antara rumusannya dari riwayat-riwayat dalam topik ini adalah seperti berikut;
  1. Nabi saw bersembahyang raya di Musolla iaitu tempat sembahyang yang lapang dan terbuka bukannya masjid. Baginda akan keluar dengan memakai sebaik-baik pakaian.
  2. Baginda makan beberapa biji tamar secara witir ( ganjil ) sebelum keluar pada hari idilfitri. Pada Idil adha pula baginda saw tidak makan sehingga pulang dari tempat sembahyang. Lalu Baginda makan dari daging binatang korban.
  3. Baginda saw keluar dengan berjalan kaki. Sebatang tongkat dibawa di hadapannya. Apabila baginda tiba di tempat sembahyang, tongkat tadi akan dipacakkan di hadapan tempat sembahyangnya.
  4. Apabila baginda sampai di tempat sembahyang, baginda saw akan bersembahyang tanpa azan dan iqamah. Juga tiada perkataan “ الصلاةُ جامعةٌ ”. Baginda saw dan para sahabat ra juga tidak bersembahyang sebelum atau selepasnya sebarang sembahyang.
  5. Baginda saw bersembahyang sebelum berkhutbah. Sembahyang baginda saw adalah dua rakaat. Baginda saw bertakbir tujuh kali takbir selepas takbiratul ihram. Baginda saw diam sekejap di antara dua takbir. Dalam rakaat kedua baginda bertakbir sebanyak lima kali takbir. Baginda saw membaca surah Qaf(ق) dalam rakaat pertama dan surah al Qamarالقمر dalam rakaat ke dua selengkapnya. Kadang-kadang baginda saw membaca surah al a’la الأعلى dan surah al ghasyiah الغاشية .
  6. Baginda saw berkhutbah di atas tanah tanpa ada minbar.
  7. Baginda saw pulang ke rumah dengan melalui jalan berlainan dari jalan datangnya.
اللهمَّ صلِّ وسلِّمْ وزِدْ وبارِكْ على عبدك ورسولك
محمدٍ صاحب الوجه الأنور والجبين الأزهر
وارض اللهمَّ عن خلفائه الأربعة
أبي بكر وعمر وعثمان وعلي
وعن سائر صحابة نبيك محمدٍ صلَّى الله عليه وسلم
وعن التابعين ومن تبعهم بإحسانٍ إلى يوم الدين
وعنا معهم بعفوك وجودك وكرمك
..يا أرحم الراحمين

Rujukan :
( زاد المعاد (1/425

2 ulasan:

  1. salam,,,bila tarikh balik?selamat hari raya eidul adha, riyadh sejuk dah sekarang ni,,,rasa nak demam pun ada, ana baru balik balik petang tadi..buat nafar awalje.

    BalasPadam
  2. تقبل الله منكم..حجا مبرورا وسعيا مشكورا وذنبا مغفورا..أنا في كوتا بارو الآن..أصل في الرياض يوم الجمعة 11/12/2009مساء ..والساعة بالتحديد أخبرك لاحقا..ما شاء الله ..اللهم ارزقني حج بيتك يا رب

    BalasPadam