Ahad, 1 Julai 2012

Hukum Berpuasa Sebelum Ramadhan.



عنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَقَدَّمُوا رَمَضَانَ بِصَوْمِ يَوْمٍ وَلَا يَوْمَيْنِ إِلَّا رَجُلٌ كَانَ يَصُومُ صَوْمًا فَلْيَصُمْهُ

Dari Abu Hurairah Radliyallaahu 'anhu bahawa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda:

"Janganlah engkau mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari, kecuali bagi orang yang telah biasa berpuasa, maka bolehlah dia berpuasa."

Muttafaq Alaihi.



Pedoman hadith :




1.   Hadith ini adalah dalil bahawa berpuasa sehari atau dua hari sebelum Ramadhan dengan niat ihtiayath ( berwaspada ) dengan masuknya Ramadahan adalah perbuatan haram.


2.   Larangan ini kerana syara' telah menetapkan bahawa petanda masuknua Ramadhan adalah melihat anak bulan. Maka perbuatan berpuasa secara berwaspada mendahului bulan Ramadhan adalah melanggari nas ini.


3.    Sebahagian ulama' berpendapat larangan berpuasa ini bermula selepas separuh Sya'ban iaitu dari 16 Sya'ban berdalilkan hadith Abu Hurairah RA : " Apabila Sya'ban telah tiba separuhnya, maka jangan lagi kamu berpuasa ".


HR Abu Dawud, at Turmuzi dan Ibn Majah.


4.  Berdasarkan hadith tersebut ada yang berpendapat makruh berpuasa selepas separuh Sya'ban dan haram sebelumya sehari dan dua hari.


5.   Pendapat yang kuat adalah harus puasa selepas separuh Sya'ban kerana hadith tersebut adalah dhaif sementara puasa sehari atau dua hari sebelum Ramadhan adalah haram berdasarkan hadith ini.


6.  Pengeculian hukum haram berpuasa sehari atau dua hari sebelum Ramadhan ini hanya kepada mereka yang telah terbiasa melakukan amalan puasa dan berbetulan harinya dengan penghujung Sya'ban, maka puasa tetap diharuskan baginya.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan