Matlamat agung dari ibadat puasa ialah untuk mencapai sasaran takwa.
Taqwa adalah nilai rohani dan maknawi paling berharga jika bertahta di dalam
hati manusia. Sifat ketakwaan inilah yang bersemarak dalam hati ketika
mengerjakan puasa dan ibadat-ibadat lain justeru terjunjung tingginya perintah Allah
dan mengutamakan keredhaannya.
Takwa
itulah juga yang mengawal hati dari merosakkan ibadat puasa dan juga
ibadat-ibadat lain dengan berlakunya salah laku yang sebenarnya bermula dari
lompang dalaman di hati. Makanya ibadat secara umumnya dan puasa secara
khususnya adalah latihan dan praktis menjana dan mencetus kemarakan nilai taqwa
di dalam hati.
Allah
swt berterus terang menyebut betapa ketaqwaanlah yang menjadi rahsia di sebalik
syariat berat yang sedikit mendera manusia melalui puasa ini, iaitu firman
Allah swt:
"
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana ia
diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu dari kamu supaya kamu bertakwa."
(al-Baqarah:
183)
Asal perkataan takwa bermakna mengambail perisai dan pelindung. Bermakna mengambil perisai dari maksit di dunia dan pelindung dari azab nereka di akhirat. Oleh kerana perasaan takut kepada Allah adalah ciri dalaman terpenting menjauhkan seseorang dari maksiat maka ia dijadikan maksud taqwa.
Begitu
juga melaksanakan sesuatu yang diperintahkan dan meninggalkan sesuatu yang
dilarang oleh Allah dan Rasulnya adalah manifestasi taqwa. Konsep ini
menjelaskan betapa tingginya status takwa di sisi Allah dan betapa beratnya
timbangannya dalam neraca amal.
Cendikiawan Islam sepanjang zaman mempunyai ungkapan menarik mengenai taqwa;
Abdullah
bin Mas’ud r.a. ketika membaca ayat Allah :
(( اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ )) (آل عمران :102)
"
Bertaqwalah kamu kepada Allah swt sebenar taqwanya "
Beliau
mengatakan: bahawa Dia dipatuhi dan tidak diderhakai, diingati dan tidak dilupai,
disyukuri dan tidak diingkari.
Umar Ibn al-Khatab bertanya kepada Ubai bin Ka’ab : Sebutkan kepadaku takwa itu apakah ia? Jawab Ubai: Apakah tuan pernah melintasi kawasan dengan penuh duri? Umar menjawab: Ya. Katanya : Bagaimana tuan lakukan? Umar menjawab: Saya amat berhati-hati bagi menghindarinya daripada terkena duri. Kata Ka’ab: begitulah takwa.
Ali ibn Abi Thalib r.a berkata: Takwa ialah takut kepada Tuhan yang mulia, beramal dengan kitab yang diturunkan, redha dengan sedikit dan bersiap sedia untuk hari kesudahan.
(فَمَنْ
يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ(7)وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ
شَرّاً يَرَهُ)
Sesiapa
yang melakukan sebesar zarrah kebaikan pasti akan melihatnya, dan sesiapa yang
melakukan sebesar zarrah kejahatan akan melihatnya ".
Beliau
berkata : " Maka janganlah engkau memandang rendah kebaikan sedikit pun untuk
engkau lakukan. Janganlah engkau memandang rendah kejahatan sedikit pun untuk
engkau bertaqwa darinya.
Ketakwaan dicapai melalui beberapa langkah berkesan antaranya seperti berikut;
1.
Menyedari pengawasan Allah ke atas diri.
2.
Melaksanakan ibadat yang wajib dan juga yang sunat dengan penuh
keikhlasan.
3.
Menjauhi segala maksiat sama ada yang zahir mahupun yang batin,
terang-terangan dan sembunyi-sembunyian.
4.
Mempelajari perjalanan hidup manusia yang pernah melalui jalan
taqwa samada nabi-nabi,siddiqin, syuhada' dan solihin.
5.
Berdampingan dengan orang-orang yang soleh dan menjauhi daripada
golongan fasik dan ahli maksiat.
6.
Bertadabbur dan menghayati ayat-ayat kebesaran Allah sama ada dari
kehebatan alam ciptaan atau kesyahduan bacaan al-Quran.
Adapun hubung kait puasa dengan
takwa amatlah rapat. Ini kerana orang yang berpuasa bersungguh-sungguh menjaga
pantang larang dan melaksanakan adab-adab puasa sama ada yang zahir atau batin
selaras dengan saranan dan didikan Rasulullah saw. Justeru puasa amat mudah
untuk menatijahkan takwa yang akan menjadi kemuncak perhambaan manusia kepada
Tuhannya.
Ketaqwaan yang diraih mengudang pelbagai habuan keuntungan duniawi dan ukhrawi antaranya seperti berikut;
1.
Hidup bernaung di bawah pemeliharaan Allah.
2.
Kemudahan dan kelapangan dalam kehidupan.
3.
Rezeki melimpah datang tanpa terduga.
4.
Terungkainya kekusutan dan terlepas dari kesusahan
5.
Diberi kemenangan ke atas musuh.
6.
Dikurniakan hidayah dan taufik.
7.
Diganjari syurga pada hari akhirat.
8.
Terselamat dari azab neraka.
Berusahalah
untuk mempertingkatkan prestasi ibadat puasa
dan mutu penghayatan Ramadhan agar tercapai maksud ketakwaan yang
menjadikan kita hamba Allah yang lebih mulia dan diterima di sisi Allah swt.
ﭽ ﮁ ﮂ
ﮃ ﮄ ﮅﮆ ﮇ
ﮈ ﮉ ﮊ
ﮋ ﭼ
الحجرات:
١٣
Bermaksud: Sesungguhnya kalangan kamu yang paling mulia di sisi Allah adalah yang paling bertaqwa. Sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha mendalam pengetahuannya
Ibnu Attiyyah berkata :
Iaitu maha mendalam pengetahuannya mengenai siapakah yang sebenarnya bertaqwa
yang berhak untuk mendapat martabat kemuliaan. ( al Muharrar al Wajiz 8:25 ).
Maka terkeluarlah kita
dengan ketaqwaan dari golongan hina kepada golongan mulia sebagaimana hadith ;
إنما النَّاسُ رَجُلَانِ
بَرٌّ تَقِيُّ كَرِيمٌ عَلَى اللَّهِ ، وَفَاجِرٌ شَقِيٌّ هَيِّنٌ عَلَى اللَّهِ
Sesungguhnya manusia
hanyalah dua jenis; yang taat bertaqwa mulia di sisi Allah dan jahat celaka
hina di sisi Allah.
( Sahih Ibni Hibban no 3828, disahihkan al arnaut dan
albani ).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan