Takrif Haji :
Haji ditakrifkan dalam pelbagai ungkapan rujukan takrifan dari sumber karya fiqh Islam. Antaranya Haji bermaksud;
القصد لبيت الله تعالى بصفةٍ مخصوصةٍ، في وقتٍ مخصوصٍ، بشرائطَ مخصوصةٍ([1]).
“ Mengunjungi Baitillah al Haram di Mekah, dengan sifat tertentu, pada masa tertentu dan syarat-syarat tertentu.”
قصد بيت الله تعالى إقامةً للنسك [2]
“ Haji bermaksud mengunjungi Baitillah al Haram di Mekah bertujuan melaksana kerja-kerja Haji. ”
الحج أداءُ أعمالٍ مخصوصةٍ في حرم مكة وما حوله، في أوقاتٍ مخصوصةٍ مع النية([3]).
Haji ialah melaksanakan tugasan-tugasan tertentu di Mekah dan kawasan sekitarnya , pada masa tertentu dengan disertai niat .
قصد البيت الحرام للتقرب إلى الله تعالى بأفعالٍ مخصوصة، في زمان مخصوص، ومكان مخصوص من حج أو عمرة[4].
Mengunjungi Baitillah al Haram di Mekah bertujuan mendekatkan diri kepada Allah ( ibadah dan taat kepada perintahNya) dengan perlakuan-perlakuan tertentu, pada masa dan tempat tertentu dengan Niat haji atau umrah.
Pengenalan Umrah :
Umrah ditakrifkan dalam pelbagai ungkapan ahli fiqh. Antaranya;
زيارة بيت الله الحرام،بإحرام، وطواف، وسعي، دون وقوف بعرفة([5]
Umrah adalah mengunjungi kaabah dengan melakukan kerja-kerja umrah yang telah diketahui.
العمرة: التعبد لله تعالى بالطواف بالبيت، وبالصفا والمروة، والحلق، أو التقصير [7]
Umrah adalah beribadat kepada Allah melalui tawaf di Baitillah ( kaabah ), Saie di Safa dan Marwah kemudian bercukur atau memotong rambut.
العمرة:الطواف بالبيت،والسعي بين الصفا والمروة بإحرام [8]).
Umrah adalah tawaf di Baitillah, bersaie di antara Safa dan Marwah dengan niat ihram.
Ringkasnya, tawaf ialah suatu kerja ibadat kepada Allah swt dengan cara menziarahi Baitillah al haram di Mekah dengan memulakannya dengan ihram di miqat, tawaf di sekeliling kaabah, saei antara safa dan Marwah dan diakhiri dengan mencukur rambut atau memotongnya kemudian berniat tahallul.
Dalil pensyariatan Haji dan Umrah dari al Quran al Karim.
Perintah menunaikan ibadah haji sangat tegas di dalam ayat-ayat al Quran sebagaimana firmanNya ;
]وَلله عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَـمِينَ[([9])
“ Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk. ” Surah ali Imran : 97.
Ibn Jarir al Thabari mencatat: Maksud ayat ini ialah menjadi suatu kefardhuan yang wajib dari Allah swt terhadap sesiapa sahaji di kalang ahli taklif ( mukallaf ) yang mempunyai kemampuan untuk melaksanakan haji..Sesiapa yang yang menginkari dan mengkufuri apa yang diwajibkan Allah dalam bentuk kefarduan haji ini, maka Allah maha kaya tidak pernah berhajat kepadanya dan kepada hajinya dan apa sahaja amalnya. Dia juga tudak pernah berhajat kepada mana-mana makhluknya termasuklah Jin dan manusia. [10]
Al Qurtubi pula mencatatkan : “Allah swt menyebut mengenai haji dengan lafaz yang paling mendalam bertujuan mempertegaskan kedudukannya dan membesarkan kemuliannya. Maka tida khilaf lagi tentang kefarduannya. Ia telah tergolong di antara rukun Islam dan tidak wajib melainkan sekali sahaja seumur hidup.” [11]
Allah swt berfiman lagi :
]وَأَتِمُّوا الْـحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لله[([12])
“Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah” Surah al Baqarah : 196 .
Syeikh Abdul Rahman As Saadi mencatatkan dalam tafsirnya : Ayat ini dijadikan pembuktian bagi perkara-perkara berikut;
1. Kewajipan dan kefardhuan haji dan umrah.
2. Kewajipan melengkapkan semua rukun dan wajib haji yang diberi panduan oleh Nabi saw dalam sabdanya : “Ambillah dariku manasik haji kamu”
3. Ayat ini adalah Hujah kepada mazhab yang mewajibkan umrah.
4. Haji dan umrah wajib dilengkapkan jika telah memulakannya walaupun untuk haji dan umrah sunat.
5. Suatu perintah supaya melakukan haji dan umrah secara sempurna dan penuh ketekunan.
6. Suatu perintah supaya mengikhlaskan hati kerana Allah dalam menjalankan haji dan umrah.
Allah swt juga berfirman :
] وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْـحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ [ [13]
"Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh. Surah al Hajj :27.
[1] التعريفات، للجرجاني، ص 115.
[2] مفردات ألفاظ القرآن، للأصبهاني، ص 218.
[3] معجم لغة الفقهاء، لمحمد رواس، ص 153.
[4] القاموس الفقهي لغة واصطلاحاً، ص 77.
[5] معجم لغة الفقهاء، لمحمد روَّاس، ص 291.
[6] القاموس الفقهي لغة واصطلاحاً، لسعدي أبو جيب، ص 262.
[7] الشرح الممتع، لابن عثيمين، 7/ 8.
[8] الموسوعة الفقهية، لوزارة لأوقاف الكويتية، 30/ 314.
[9] سورة آل عمران، الآية: 97.
[10] جامع البيان 7/47
[11] الجامع لأحكام القرآن 4/142
[12] سورة البقرة، الآية: 196.
[13] سورة الحج، الآية: 27.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan