عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ :أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : (( الْعُمْرَةُ إِلَى الْعُمْرَةِ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا وَالْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلَّا الْجَنَّةُ )) ([1]).
Dari Abu Hurairah ra : “Bahawa Rasulullah saw bersabda : “ Mengerjakan Umrah sehingga umrah seterusnya adalah penghapus dosa di antara keduanya. Haji Mabrur tidak terbalas melainkan syurga.”
Riwayat al Bukhari dan Muslim.
Pencerahan Hadith :
1. Hadith menjelaskan tentang kelebihan kerja umrah sunat. Amatlah digalakan untuk sentiasa datang mengerjakan umrah jika berkemudahan berbuat demikian.
2. Kemestian berusaha untuk mencapai haji mabrur dengan menghayati segala kerja-kerja haji dengan penuh ketekunan. Syurga adalah ganjaran kepada seseorang yang memperolehi haji mabrur.
3. Haji mabrur ialah haji yang dilaksanakan dengan penuh keikhlasan tanpa sebarang perasaan menunjuk-menunjuk (riya’ dan suma’ah).
4. Haji mabrur juga bermakna pelakuan haji yang bersih dari campuran perlakuan dosa samada dalam bentuk perkataan atau perbuatan.
5. Haji mabrur dapat dilihat kesannya selepas haji apabila seseorang itu menjadi lebih baik dari sebelum kedatangannya mengerjakan haji. Ini adalah bukti bahawa hajinya diterima oleh Allah swt kerana mabrur juga ditafsirkan sebagai maqbul ( diterima Allah ).
6. Seseorang yang dikurniakan haji mabrur tidak lagi mengulangi kerja maksiat sebaliknya sentiasa berusaha untuk mendampingi kerja-kerja ketaatan kerana Mabrur itu sendiri diambil dari perkataan al birr bermakna ketaatan dan kebajikan.[2]
7. Ada suatu riwayat hadith yang menjelaskan maksud hadith mabrur iaitu;
( الْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ إِلَّا الْجَنَّةُ ) قِيلَ وَمَا بِرُّهُ قَالَ : إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَطَيِّبُ الْكَلَامِ .[3]
Rasulullah saw bersabda : “ Haji Mabrur tiada ganjarannya kecuali syurga”. Ditanya baginda saw apakah yang dimaksudkan denagan haji yang diperelokkan itu ( haji mabrur ). Baginda saw bersabda : “ Memberi makan dan elok percakapan. ”
Riwayat Imam Ahmad dan at Tabarani di dalam al Awsat dengan sanad hasan.
8. Imam assuyuthi mentakrifkan haji mabrur seperti berikut ;
الْحَجُّ الَّذِي وُفِّيَتْ أَحْكَامُهُ فَوَقَعَ مُوَافِقًا لِمَا طُلِبَ مِنْ الْمُكَلَّفِ عَلَى الْوَجْهِ الْأَكْمَلِ
iaitu haji yang dilaksanakan segala hukum hakamnya dengan sempurna maka ia berlansung bertepatan dengan yang dituntut kepada seseorang mukallaf secara paling lengkap.[4]
gambar hiasan
9. Imam Ahmad dalam syairnya menyebut:
إِذَا حَجَجْتَ ِبمَالٍ أَصْلُهُ سُحْتٌ
فَمَا حَجَجْتَ وَلَكِنْ حَجَجَتْ الِعْيرُ
لَا يَقْبَلُ اللهُ إِلَّا كُلًّ طَيِّبَةٍ
مَا كُلُّ مَنْ حَجَّ بَيْتَ اللهِ مَبْرُوْرُ [5]
Apabila engkau datang haji dengan harta yang sumbernya haram
Tidaklah engkau yang melakukan haji, tapi yang melakukan haji ialah unta.
Tiadalah Allah menerima amalan kecuali yang sememang baik (bersih)
Tidaklah semua yang datang haji ke Baitillah itu mabrur ( baik dan diterima)
[1] متفق عليه: صحيح البخاري، كتاب العمرة، باب العمرة، وجوب العمرة وفضلها، برقم 1773، ومسلم، كتاب الحج، باب في فضل الحج والعمرة ويوم عرفة، برقم 1349.
[3] أَخْرَجَهُ أَحْمَدُ وَالطَّبَرَانِيُّ فِي الْأَوْسَطِ بِإِسْنَادٍ حَسَنٍ مَرْفُوعًا ، وَرَوَاهُ أَيْضًا اِبْنُ خُزَيْمَةَ فِي صَحِيحِهِ وَالْبَيْهَقِيُّ وَالْحَاكِمُ مُخْتَصَرًا وَقَالَ : صَحِيحُ الْإِسْنَادِ . تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي ، كتاب الحج عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ، باب ما جاء في ثواب الحج ، حديث برقم 738 .
[4] تحفة الأحوذي بشرح جامع الترمذي ، كتاب الحج عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ، باب ما جاء في ثواب الحج ، حديث برقم 738 .
[5] هداية السالك لابن جماعة ج1 ص137
Tiada ulasan:
Catat Ulasan