Hukum Pertama :
Permukiman
terbaik seorang muslim adalah tempat yang dia boleh melakukan ketaatan di dalamnya.
Orang Islam
diperintahkan untuk mencari tempat yang paling hampir dan mudah untuk melakukan
ketaatan kepada Allah, tempat yang paling membantu memelihara urusan agama.
Inilah perkara yang disepakati oleh semua fuqaha' tanpa khilaf.
Ibnu Taimiyah
berkata :
Pemilihan tempat bermukim adalah setiap tempat yang memiliki ruang
untuk lebih taat kepada Allah dan Rasul dan lebih berupaya untuk melakukan
kebaikan dan pahala dan juga lebih bertenaga dan subur untuk pelaksanaan
perintah agama. Ini kerana, semulia-mulia makhluk Allah adalah yang paling
bertakwa.
(Majmu' al Fatawa
27/39).
Hukum Kedua:
Hijrah menjadi
wajib kepada setiap muslim apabila agamanya terganggu.
Tempat dimana
terhalangnya aqidah daripada dizahirkan dan syariat agama dari dilaksanakan
sama ada bumi itu bumi kafir atau bumi islam yang ditawan kafir atau bumi Islam
yang dikuasai oleh pemerintah yang berhukum bukan dengan hukum Islam dan
menahan penduduknya dari melaksanakan syiar Islam dan menzahirkan aqidahnya.
Maka ini semua
adalah dianggap negeri yang terancamnya aqidah islam yang mesti ditinggalkan
kerana kemaslahatan menjaga agama. Hijrah ketika itu adalah wajib dan tidak
diberi keuzuran bagi muslim untuk tidak berhijrah kecuali kepada mereka yang
lemah dengan sebab sekatan penzalim atau terlampau tua yang tidak mampu
berpindah randah atau masih belum mukallaf seperti kanak-kanak dan orang gila
atau perempuan yang tidak ditemani mahram dan perjalanan pula tidak aman. Jika
jalan itu aman, wanita juga wajib berhijrah, walaupun tanpa mahram dan
kenderaan yang sesuai.
(al Wala' wa
Bara' 274).
Bukti paling
jelas dalaam isu ini ialah hijrah Nabi saw yang berhijrah meninggalkan bumi
yang mulia, Mekah al Mukarramah apabila ruang
untuk beragama dan berdakwah menjadi semakin sempit.
Al Mardawi
berkata:
Hijrah menjadi
wajib kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk menzahirkan syiar agama di
negara kafir harbi tanpa khilaf lagi. Namun ia terikat dengan syarat kemampuan.
Jika berkemampuan maka hijrah menjadi wajib walaupun kepada perempuan dalam
idah tanpa mahram dan kenderaan yang sesuai.
( al Insaf
4/121 ).
Ibnu Taimiyah
apabila ditanya tentang negeri Mardin apakah penduduknya wajib berhijrah
sedangkan negeri itu sudah dijajah oleh tentera Tatar. Dia menjawab : Penduduk
di situ jika tidak mampu lagi menegakkan agamanya, maka wajiblah berhijrah.
Jika masih mampu maka hanya digalakkan belum lagi wajib.
( Majmu' al
Fatawa 28/240 ).
Hukum ketiga
Seseorang
muslim wajib bermukim di tempat yang keberadaannya di situ ada satu kemestian.
Seorang muslim
yang bermukim di satu tempat dan permukimannya menjadi jalan untuk menolong
Islam dan menjaga negeri atau mempertahankannya atau meringankan kemudaratan
yang mendatang atau menghalangnya dari mudarat yang semakin parah.
Sama ada negeri
itu negeri Islam yang dibimbangi akan dikuasai oleh musuh dengan sebab
berhijrahnya penduduk atau bertambah ramainya musuh jika berlaku hijrah, atau
pun negeri itu negeri kafir harbi yang diduduki oleh kaum muslimin di
sebahagian juzuknya yang berasingan dari orang kafir dan mereka boleh
menzahirkan Islam, yang dibimbangi jika mereka keluar darinya. Maka, kuasa
kafir mengambil tempat kuasa Islam itu.
(Mughni Al
Muhtaj 4/239).
Di dalam
Hasyiyah Qalyubi di sebut :
" Seorang
muslim yang tinggal di negeri kafir atau di negeri Islam yang dikuasai oleh
orang kafir digalakkan baginya hijrah jika tiada harapan baginya untuk memberi
bantuan kepada orang Islam dengan permukiman disitu. Dia juga tidak mampu untuk
berpisah dari orang kafir. Jika ada harapan untuk melakukan demikian maka
permukimannya disitu adalah lebih baik. Begitu juga jika ia mampu untuk
berpisah dari orang kafir maka hijrah juga adalah haram supaya orang kafir
tidak menguasai tempat itu dan mengubahnya menjadi negeri kafir.
Jika tidak
berlaku semua ini maka hijrah menjadi wajib walaupun kepada perempuan tanpa
mahram
(Hasyiyah
Qalyubi 4/227).
Hukum keempat
Tempat yang
sama sahaja untuk bermukim atau berhijrah ialah jika sesebuah negeri itu sama
sahaja dari segi kebolehan menzahirkan agama dan aqidah atau menghalang
darinya.
Demikian juga
tiada keperluan bagi kaum muslimin untuk menentukan tempat tertentu bagi
membantu kaum muslimin atau menyebar dakwah atau menuntut ilmu. Maka yang
terbaik ketika itu seorang muslim memilih tempat di negeri Islam yang dikuasai
kaum muslimin.
Makruh baginya
bermukim di negeri kafir atau di negeri Islam yang dikuasai kafir. Ini kerana
permukiman di kalangan kaum muslimin dapat meramaikan bilangan mereka
mempereratkan persaudaraan Islam, menyaksikan kebaikan dan menyelami isu-isu
kemaslahatan Islam dan kaum muslimin.
(al Mabshut
10/75).
Begitu juga
digalakkan untuk memilih tempat-tempat yang dipuji Nabi s.a.w untuk bermukim
seperti Syam, Yaman atau berdekatan dengan Makkah dan Madinah.
Hukum ke lima
Kadang-kadang
bermukim di negeri kafir harbi atau negeri Islam yang telah dikuasai oleh musuh
lebih baik dari berhijrah ke negeri Islam.
Ini berlaku
apabila ada ruang yang masih boleh diharapkan untuk membantu kaum muslimin
sekalipun tidak boleh berpisah dengan kaum kafir. Namun, masih memiliki
kebebasan untuk syiar mengiklankan aqidah. Digalakkan ketika itu bagi ummat
islam untuk bermukim di negeri kafir.
(Mughni al
Muhtaj 4/239).
Hukum ke enam :
Apabila
permukiman seorang muslim di negeri kafir harbi atau bersama kaum musyrikin
yang merampas negeri Islam adalah dengan
perintah pemerintah kaum muslimin.
Ini berlaku
dengan tujuan keselamatan atau seumpamanya. Dalam keadaan ini, permukiman
seorang muslim bersama dengan kaum musyirikin walaupun terpaksa menyembunyikan
agama atau beriltizam dengan agama secara senyap.
Maka wajiblah
melakukan demikian kepada mereka yang telah ditetapkan oleh pemerintah islam
untuk melaksanakannya.
Di dalam kitab
Mughni al Muhtaj dicatatkan selepas kenyataan mengenai kewajipan berhijrah dari
negeri kafir harbi kepada negeri Islam :
Dikecualikan
daripada kewajipan berhijrah sesiapa yang permukimanya disitu membawa
kemaslahatan kepada kaum muslimin.
Ibnu Abdul Bar
dan beberapa ulama' lain menyebut bahawa Islamnya Al Abbas sebenarnya di Mekah
lagi sebelum perang Badar tetapi dia menyembunyikan Islamnya. Dia lah yang
menulis kepada Nabi s.a.w membawa berita-berita kaum musyrikin.
Orang Islam
percaya kepadanya. Dia mahu berhijrah kepada Rasulullah s.a.w maka Nabi s.a.w
mengutuskan kepadanya surat supaya terus bermukim di Mekah dan itu lebih baik.
Dia hanya menzahirkan Islamnya pada hari pembukaan kota Mekah
(Mughni Muhtaj
4/239).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan