Muawiyah ketika berkhutbah berkata:
Aku pernah
Rasulullah saw pernah bersabda:
“ Sesiapa yang Allah swt mahukan kebaikan
baginya, hendaklah dia memberi faham kepadanya agama. Sebenarnya aku hanyalah
pembahagi, Allah sebenarnya yang memberi. Umat ini sentiasa tegak berdiri di
atas perintah Allah. Tidak terganggu dengan mereka yang menyanggahi mereka
sehinggalah datangnya urusan Allah.
Hadith riwayat al Bukhari dan Muslim.
Fiqh Hadith;
1. Galakan dan ransangan supaya menuntut ilmu agama berbanding
menuntut kekayaan dan kekuasaan serta lain-lain habuan dan keuntungan duniawi.
Kelebihan Islam adalah untuk golongan ulama’ berbanding kelompok jutawan harta
atau penguasa politik atau mana-mana status manusiawi yang menjadi kebanggaan
duniawi.
2. Memahami agama Allah adalah anugerah semata-mata. Kesungguhan
usaha dan minat mendalam untuk memahami agama hanyalah datang dengan kehendak
dan pilihan Allah swt. Justeru fakor keikhlasan niat kerana Allah dan
permohonan doa hidayah dan taufiq adalah terlalu penting agar terpilih di
kalangan hambanya yang mendalami agama.
3. Tidak harus bagi mereka yang dikurniakan kefahaman agama untuk
merasa kerdil atau hina di hadapan mereka yang tidak dikurniakan sedemikian
walaupun mereka memiliki kekayaan atau kekuasaan. Sebaliknya, mereka hendaklah
menghargai setingginya dan merasai kemuliaan diri dengan anugerah Allah kepada
dirinya.
4. Menuntut ilmu agama hendaklah sampai ke peringat tafaqquh iaitu kefahaman
yang tepat lagi mendalam serta kematangan dalam berfikir dan bertindak menurut
ilmu yang benar. Kefahaman inilah yang membolehkan dirinya beramal dan
memperturunkan hukum syariat yang betul pada suasana yang sebenar.
5. Berilmu tentang urusan agama adalah syarat utama kelayakan
seseorang untuk memegang kepimpinan di setiap peringkat. Tidak harus diserahkan
mana-mana jawatan awam umat Islam kepada mereka yang tidak memenuhi ciri
terpenting ini. Inilah maksud Khalifah Muawiyah Bin Abi Sufyan sebagai
pemerintah pertama Dinasti Bani Umaiyyah ketika dia menyampaikan hadith ini
dari mimbar Rasulullah saw di Masjid Nabawi.
6. Berkendak (Iradah) adalah sifat Allah swt. Kehendak ini menurut
ahli asssunnah wal jamaah ada dua bahagian iaitu iradah kauniyyah qadariyyah
(kehendak untuk perjalan alam dan takdir ) dan iradah diniyyah `syar’iyyah
(kehendak untuk urusan agama dan hokum syara’ ).
7. Iradah kauniyyah qadariyyah ialah kehendak Allah yang menjadi
peraturan alam dan perjalanan kehidupan menurut ketetapan dan qhada’ takdir
Allah swt. Ia meliputi seluruh kehidupan sejagat. Iradah ( kehendak ) ini tidak
membezakan antara perkara dan urusan yang diredhai dan dikasihi Allah swt atau
sebaliknya.
8. Iradah diniyyah syar’iyyah pula adalah kehendak khusus dan
teristimewa. Ia adalah kehendak dalam peraturan agama dan hukum hakam syara’. Ia
adalah kehendak yang lahir dari perkenan dan kasih sayang Allah swt. Mereka
yang Allah berkendakkan unutknya mematuhi dan menjalani peraturan agama dan
hokum syara’ sebenarnya hanyalah kekasih dan kesayangan Allah swt.
9. Pengagihan kekayaan dan pembahagian harta dan hasil mahsul dari
sumber negara di dalam kerajaan Islam adalah menurut cara sunnah Rasulullah saw
berdasarkan ketentuan dari Allah swt. Nabi saw sebagai ketua negara Islam
menjelaskan bahawa pembahagiannya hanyalah menurut ketentuan dan pemberian dari
Allah swt.
10. Beriman kepada nama Allah swt sebagai al Mu’thi ( Maha pemberi )
dan al Maani’ ( Maha penghalang ). Tidak harus mana-mana kuasa untuk mencabar
hak mutlak milik Allah ini dengan mmberi atau menghalang tudak menurut perkenan
dan acuan perintah Allha swt.
11. Tugasan pemerintah dalam konsep Negara Islam hanyalah pelaksana
dan penunai amanah yang polisinya adalah ketetapan dan ketentuan dari Allah
swt. Dengan kaedah dan formula ini sahajalah tertegaknya keadilan dan
terjaminya kesaksamaan.
12. Untuk memuaskan hati semua rakyat dan memenuhi segala kehendak
dan kemahuan manusia adalah matlamat yang tidak akan tercapai. Maka, bukanlah
menjadi tugasan pemerintah untuk memenuhi hawa nafsu dan segala kepentingan
peribadi manusia. Sebaliknya nafsu dan kepentingan peribadi seharusnya tunduk
kepada kehendak dan perkenan Allah swt. Kepuasan hati manusia hanya boleh terdidik
dengan aqidah qadha’ dan qadar serta beriman kepada sifat dan nama Allah swt
sebagai maha pemberi dan penyekat.
13. Keistimewaan umat Muhammad saw yang mendapat jaminan Allah swt
dan berita gembira Nabi saw bahawa terus kekal di kalangan mereka sekelompok
umat yang tegak berdiri dangan penuh tanggungjawab dan beraninya mempertahankan
agama Allah swt dan melaksanakan urusannya. Mereka adalah pewaris ilmu dan
perjuangan Nabi saw sepanjang zaman.
14. Ungkapan hadith ini sebenarnya adalah seruan kepada umat agar
berpegang teguh dengan warisan alkitab dan as sunnah. Inilah yang difahami oleh
imam al Bukhari ketika mengulang riwayat hadith ini dalam kitab al ‘itisam bil
kitab was sunnah ( Berpegang teguh dengan al Quran dan al Sunnah ).
15. Imam an Nawawi menerangkan kumpulan pengenak urusan Allah swt
ini dengan katanya: Berkemungkinan kumpulan ini boleh dimaksudkan dengan
pelbagai latar belakang mereka yang memperjuangkan agama seperti mijahid di
medan, faqih ( ahli fiqh ), muhaddith ( ahli hadith ), zahid ( ahli kezuhudan
), penyuruh perkara ma’ruf dan pelbagai lapangan kebaikan. Tidak semestinya mereka
berhimpun di satu tempat dan boleh jadi mereka berselerak.
16. Lemahnya tipu daya dan perancangan musuh agama berhadapan dengan
ketahanan jiwa dan keteguhan pendirian mempertahankan prinsip di dalam diri
pendokong kebenaran. Segala usaha mereka tidak mampu untuk mengundang sebarang
mudarat kepada para pejuang. Sebaliknya semakin teruji dan terdera, semakin
terserlah kebenaran dan terbuktinya
kelurusan perjalanan yang dilalui.
17. Bagi pendokong Islam, kesungguhan mereka untuk mendapat
kemenangan dan dan menguasai kerajaan adalan untuk melaksanakan urusan Allah.
Sebuah kerajaan adalah medan yang meriah dan lading subur untuk perlaksanaan
syariat Allah swt. Ini jauh berbeza dengan pandangan keduniaan dan
materialistik di kalangan mereka yang menuntut kuasa memerintah dengan melihat
sebuah negara dan kerajaan itu sebagai sebuah lombong emas dan khazanah harta
yang membuka peluang terhidang bagi mengumpul kekayaaan dan keuntungan
sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan