Siasah adalah menguruskan kepentingan awam demi memelihara kemaslahatan
mereka. Kepimpinan pula adalah wasilah siasah dalam semua peringkat dan institusi.
Siasah dan kepimpinan menurut Islam adalah satu implementasi dari kefahaman
yang benar dari cahaya ilmu al Quran dan as Sunnah dalam menguruskan kehidupan
manusia sejagat.
Al Imam at Thabari mempunyai pandangan yang bernas ketika menafsirkan
ayat 79 surah aly Imran yang membawa metod yang sebenar dalam pengambilan dan
penyampaian ilmu kitab. Iaitu firman Allah;
Bermaksud :
" Tidaklah
patut bagi seseorang manusia yang Allah berikan kepadanya Kitab agama dan
hikmat serta pangkat Nabi, kemudian dia tergamak mengatakan kepada orang ramai:
“Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang menyembahku dengan meninggalkan
perbuatan menyembah Allah”. Tetapi (sepatutnya ia berkata): “Hendaklah kamu
menjadi orang-orang Rabbaniyin, kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab
Allah itu, dan kerana kamu selalu mempelajarinya. "
Surah aly Imran : 79.
Rabbaniyyin menurut Iman at Thabari ialah :
Mereka yang menguruskan manusia sesuai dengan kemaslahatan mereka.
Justeru, seseorang alim yang mendalami kefahamannya dan matang kebijaksanaannya
adalah golongan pembawa kemaslahatan ( muslih ) kepada umat manusia, melalui
ilmu dan ajaran yang baik serta dakwah pemulihan yang dilakukannya. Dia
semestinya seorang yang berhikmah dan bertaqwa kepada Allah.
Begitu juga seorang pemerintah yang menguruskan kepentingan masyarakat
awam di atas minhaj ( landasan ) yang dianjurkan oleh konsep keadilan dan islah
( reformasi ) dengan memandu umat manusia mencapai kejayaan dan pulangan
keuntungan untuk agama dan dunia mereka, manfaat cepat dan lambat mereka.
Golongan ini semua layak bergelar rabbaniyyun. Justeru rabbaniyyun
adalah toggak masyarakat manusiawi dalam kefahaman yang betul terhadap ajaran
Islam dan kepimpinan yang bijaksana dalam meperturunkan ilmu yang betul ke
medan sebenar.
Maka rabbaniyyun lebih hebat dari ulama dan pendeta ( ahbar ),
sebagaimana kata Mujahid, kerana rabbani bukan sahaja penghimpun ilmu dan fiqh,
namun juga berpandangan tajam mengenai siasah dan tadbir dalam menguruskan hal
ehwal rakyat demi maslahat dunia dan agama.
( at Thabari, Jamiul Bayan: 6/543-544 ).
Maka jelas di kalangan para salafussoleh bahawa siasah dan kepimpinan
adalah medan sebenar perlaksanaan agama dan ia adalah institusi terpenting
untuk dikawal sedia dengan etika agama. Para ilmuan dan negarawan adalah dua
golongan paling berpengaruh untuk melangsungkan semangat rabbaniah di
dalam kehidupan manusia. Justeru ulama' salafussoleh terlibat langsung dalam
memberi konsep yang betul berdasarkan disiplin keilmuan Islam dalam soal siasah
dan kepimpinan.
Karya rujukan yang ditulis oleh ulama' Islam dalam topik ini memang
banyak. Cuma kita di sini ingin melihatnya dari sudut penghayatan mereka
melalui khazanah karyawan yang mencatatkan biografi mereka. Ia menjadi satu
lagi sumber yang tidak dapat dipinggirkan di dalam menilai kefahaman para
salafussoleh mengenai isu ini. Dibawakan di sini beberapa contoh yang penuh
pelajaran dan tauladan.
Harga sebuah kerajaan tidak lebih dari segelas air.
Tercatat dalam kitab "Syadzraat dzahab fii akhbaari man dzahab" karangan Ibnul Imaad al-Hanbali (1/336),
ketika mencatatkan biografi Khalifah Harun ar-Rasyid rahimahullah,
berikut nukilannya:
Pada suatu hari Ibnu Samak pernah masuk ke istana Harun ar-Rasyid, maka ar-Rasyid meminta untuk dibawakan air minum untuknya. Berkata Ibnu Samak kepada beliau: "Wahai amirul mu'minin! Demi Allah, saya bertanya kepadamu, jika seandainya engkau terhalang dari meminum air ini, berapa dirhamkah akan engkau bayar? Beliau menjawab: "Dengan setengah kerajaanku".
Ibnu Samak bertanya lagi: " Kalau seandainya setelah kamu
meminumnya lantas tidak boleh keluar dari badanmu, berapa banyak akan kamu
bayar? Beliau menjawab: "Dengan setengah lagi dari kekuasaanku". Ibnu
Samak lantas mengatakan kepadanya: "Sungguh kerajaanmu nilainya tidak
lebih dari segelas air. Oleh kerana itu tidak selayaknya untuk saling
berlumba-lumba untuk mendapatkanya".
Kemarahan pemerintah lebih ringan dari kemurkaan Allah Azza wa jalla.
Di nukil dari kitab "Al-Aqdul Farid" ( 4/25 ) karangan
Ibnu Abdirabihi :
Pada suatu hari Jami' al-Mahaaribi masuk berjumpa Hajajj bin Yusuf -
Jami' al-Mahaaribi adalah seorang syeikh
yang soleh, pemidato terulung, bijaksana dan berbudi pekerti. Beliau adalah
orang yang pernah mengatakan kepada al-Hajjaj tatkala membangun kota Wasith:
"Engkau membangunnya bukan di negeri asalmu, dan akan diwarisi oleh selain
keturunanmu".
Beliau menemui al-Hajjaj, maka al-Hajjaj mengeluh kepadanya tentang
buruknya perangai penduduk Iraq di mana mereka juga enggan mentaatinya serta
mengeluhkan mengenai buruknya tanggapan mereka terhadap beliau.
Syeikh Jami' berkata kepadanya:
"Adapun mereka itu, seandainya
mencintaimu tentu mereka akan mentaati dirimu. Apa urusan mereka dengan kamu?
Engkau tidak ada ikatan nasab dengan mereka. Begitu juga ini bukan negerimu,
tidak pula engkau membuat mereka merasa tenang. Buanglah jauh-jauh dari
fikiranmu yang membuat mereka malah bertambah jauh darimu. Berfikirlah agar
mereka boleh dekat denganmu. Jadilah orang yang suka memaafkan kepada orang
yang lebih rendah darimu, maka orang yang di atasmu akan membalasnya. Hendaklah ancaman itu selaras dengan
(perkaranya), dan berilah mereka janji yang baik".
Maka al-Hajjaj membalas:
"Saya tidak ada pilihan lain supaya Bani
al-Lukai'ah kembali mentaatiku melainkan dengan menggunakan pedangku ini".
Dijawab oleh Syeikh Jami':
"Sesungguhnya jika pedang sudah bertemu dengan
pedang, maka tidak ada lagi pilihan". Berkata al-Hajaj: "Pilihan pada
waktu itu diserahkan kepada Allah Ta'ala". Beliau menjawab: "Benar
perkataanmu, namun kamu tidak tahu pada siapa Allah akan menjatuhkan
pilihannya".
Al-Hajjaj menjawab:
"Sesungguhnya dirimu termasuk orang yang pandai
berperang, bukankah begitu". Beliau lantas menjawab dengan untaian bait
syair:
Al-Harb itulah nama kami, dan kami orang yang pandai berperang. Jika
kami berperang tentu dengan sebab yang benar
Al-Hajaj berkata: "Demi
Allah, sesungguhnya saya berkeinginan untuk mencabut lidahmu lalu saya pukul
wajahmu".
Syaikh Jami' menjawab:
"Jika kami berkata jujur, kami membuat kamu
marah. Namun jika kami berpura-pura dan membuat kamu senang, maka kami telah
membuat Allah murka. Kemarahan pemimpin
itu lebih ringan dari pada kemurkaan Allah Azza wa jalla ".
Al-Hajjaj mengatakan: "Benar (apa yang kamu katakan)".
Kemudian beliau pun diam.
Masyarakat tidak mungkin menjadi baik melainkan dengan keadilan
Disebutkan dalam kitab "Bidayah wa Nihayah" (10/126)
oleh Ibnu Kathir ketika beliau mencatatkan biografi Khalifah al-Abas Abdullah
bin Muhammad bin Ali Abu Ja'far al-Manshur rahimahullah, di mana beliau
pernah mengatakan kepada anaknya al-Mahdi:
"Sesungguhnya khalifah tidak
layak disandang kecuali oleh orang yang bertakwa, kepemimpinan tidak layak
dipegang melainkan bagi orang yang taat kepada Allah. (Ingatlah) masyarakat
tidak akan menjadi baik melainkan jika diperlakukan dengan adil. Manusia yang
terbaik pula adalah orang yang suka memberi maaf sedangkan dirinya mampu untuk
menjatuhkan hukuman kepadanya. Manusia yang paling kurang akalnya adalah orang
yang menzalimi orang lain yang di bawah kekuasaannya.
Wahai anak ku !
Sentiasalah mengiringi sesebuah nikmat dengan rasa syukur, sertailah kekuatan
dengan senang memberi maaf pada (orang lain), ketaatan dengan lemah lembut, dan
ikutilah kemenangan dengan rendah diri dan menyayangi orang lain. Jangan
lupakan (untuk mengambil) bahagianmu di dunia serta bahagianmu dari rahmatnya
Allah Azza wa jalla".
Diamlah! Fir'aun binasa dahulunya kerana campur tangan Haman.
Disebutkan sebuah kisah dalam kitab "Siraajul Muluuk" (
ms 51), demikian juga dalam kitab "al-Wara'" oleh Imam Ahmad
(ms 162), juga dalam kitab "Muqadimah Jarh wa Ta'dil" (ms 14),
mengenai biografi Imam Qudwah, ahli ibadah, yang faqih Sufyan bin Sa'id bin
Masruuq al-Thauri al-Kufii rahimahullah, sebagai berikut:
Berkata Sufyan al-Thauri:
"Ketika Abu Ja'far al-Mansyur
melaksanakan ibadah haji, dia berkata: "Sekarang saya perlukan Sufyan
sebagai pemandu ibadahku". Maka para pengawalnya pun sibuk menyebar di
sekitar Ka'bah guna mencari dan mengawasiku, mereka pun menemukanku ketika hari
sudah menjelang malam lalu saya dibawa untuk mengadapnya.
Ketika saya sudah
berdiri di hadapannya, dia menyuruh supaya saya mendekat kepadanya, kemudian
mengatakan: "Kenapa kamu enggan untuk mendatangi kami, supaya kami boleh
meminta pendapat serta fatwa darimu dalam urusan kami. Apa yang kamu
perintahkan kepada kami, kami akan mematuhinya, dan apa yang kamu larang untuk
kami, kami akan menjauhinya".
Maka saya bertanya kepadanya: "Berapa banyak wang yang telah engkau
keluarkan untuk perjalanan ibadah ini? Dia menjawab: " Saya tidak tahu
sepastinya, tapi saya punya orang-orang yang amanah yang boleh saya percayai
".
Lalu saya katakan:
"Dengan apa kamu akan memberi alasan esok (pada
hari kiamat), ketika dirimu berdiri di hadapan Allah Azza wa jalla,
manakala Allah bertanya kepadamu tentang harta tersebut? Sedangkan kamu hanya
mempercayakan kepada orang lain. (Lihatlah kepada) Umar bin Khatab semoga Allah
meredainya, tatkala dia pergi menunaikan haji, beliau bertanya kepada
pembantunya: "Berapa banyak biaya yang telah kamu keluarkan untuk
perjalanan ini? Pembantunya menjawab: "Wahai Amirul Mu'minin, (biaya yang
di keluarkan semuanya) lapan belas dinar".
Dia menjawab:
"Apa engkau menyangka kalau kami menggunakan harta (tersebut)
dari baitul muslimin, bukankah kamu telah mengetahui apa yang pernah
diceritakan kepada kita oleh Mansyur bin Amaar sedangkan engkau hadir pada saat
itu, sebagai orang pertama yang menulis hadis darinya di antara orang-orang
yang berada di majlis tersebut, (dia mengatakan, telah meriwayatkan) dari
Ibrahim dari al-Aswad dari al-Qamah dari sahabat Ibnu
Mas'ud bahwa Rasulallah Shalallahu
'alaihi wa salam pernah bersabda:
قال
رسول الله صلى الله عليه و سلم :(( رب متخوض في مال الله ومال رسول الله فيما شاءت
نفسه له النار غدًا )) [رواه الترمذي وصححه الألباني]
"Berapa ramai orang yang menggunakan harta Allah dan
harta RasulNya mengikut keinginan nafsunya, nanti tempatnya di neraka di hari
esoknya ( hari kiamat )".
HR. Tirmizi dan disahihkan oleh alBani
Abu Ubaid seorang bendaharanya mengatakan: "Apakah Amirul Mu'minin
boleh menerima diperlakukan seperti ini? Maka Sufyan berkata kepadanya:
"Diamlah, hanyalah saja yang membuat hancur Fir'aun dahulunay adalah
Hamaan. Demikian pula sebaliknya".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan