Ahad, 6 Januari 2013

Mu'awiyah bin Abi Sufyan Pelindung Aqidah Islam Mengenai Sahabat.



Muawiyah bin Abi Sufyan, Shakhar bin Harb bin Umayyah al Amawi Abu Abdul Rahman. 

Dia memeluk Islam sebelum pembukaan Mekah dan menjadi penulis wahyu. Mengambil ilmu dari Nabi saw, Abu Bakar, Umar dan Ummu Habibah. Umar melantiknya sebagai gabenor Sham dan dikekalkan oleh Uthman, sebelum dia sendiri menjadi khalifah. 

Ibnu Ishak berkata: 

Muawiyah menjadi gabenor selama 20 tahun, dan menjadi khalifah juga 20 tahun. 

Dia meriwayatkan hadith sebanyak 130 hadith. Disepakati oleh al Bukari dan Muslim sebanyak 4 hadith, sementara dikeluarkan oleh al Bukhari sahaja sebanyak 4 hadith dan Muslim pula 5 hadith. 

Beliau meninggal dunia pada bulan Rajab tahun 60 hijrah ketika berumur menghampiri 80 tahun.

Ibnu Qudamah al Maqdisi di dalam Lum’ah al I’tiqad berkata: 

Muawiyah adalah bapa saudara kaum mu’minin, penulis wahyu dan salah seorang khalifah.

Dalam Syarah al Aqidah al Thahawiyah tercatat: Raja kaum muslimin pertama adalah Muawiyah. Dialah raja kaum muslimin yang terbaik.

Adapun perselisihannya dengan Khalifah Ali bin Abi Thalib ra, itu berasaskan ijtihad. Sesiapa yang betul mendapat dua pahala. Yang tersilap mendapat satu pahala dan kesilapannya pula diampun. Kewajipan setiap muslim pula adalah menjaga hati dan lidah dari bercakap perkara yang tidak baik. Inilah tempatnya untuk beramal dengan hadith Nabi saw: “ Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah dia bercakap baik atau dia diam. ”

Ibnu Taimiah dalan al Aqidah al Wasitiyyah menulis: Antara prinsip ahli sunnah wa al jamaah, sejahteranya hati dan lidah kepada sahabat Rasulullah saw sebagaimana firman Allah swt yang memuji ciri istimewa mereka:
وَالَّذِينَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu”.
Surah al Hashr:10

Juga mentaati hadith Nabi saw:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ وَأَبِي سَعِيدٍ رَضِيَ الله عَنْهُمَا قَالَا: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "لَا تَسُبُّوا 
أَصْحَابِي لَا تَسُبُّوا أَصْحَابِي فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَا أَدْرَكَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلَا نَصِيفَهُ"
البخاري (3/1343 ، رقم 3470) ، ومسلم (4/1967

Janganlah kamu mencela sahabatku. Demi Allah yang nyawaku di tangannya ! Jika seseorang kamu membelanjakan emas seperti bukit Uhud, tidak menyamai secupak mereka mahupun separuh cupak. 
Hadith riwayat al Bukhari dan Muslim.

al Nawawi berkata: Mencela para sahabat adalah haram termasuk dalam perlakuan terkutuk. Al Qhadi Iyyadh menyebut: Perlakuan ini adalah maksiat dosa besar. Mazhab jumhur berpendapat bahawa dia layak dita’zir tidaklah dibunuh.

Dalam Syarah Aqidah Thahawiyyah dicatat juga: Siapa lagi yang lebih sesat dari seseorang yang hatinya ada perasaan dendam kepada golongan mu’minin terbaik dan penghulu-penghulu wali Allah swt selepas para Nabi as.

Al Thahawi pula menyebut: Ulama salaf terdahulu dan berikutnya, ahli hadith dan athar, ahli fiqh dan kalam, semuanya tidak menyebut perihal sahabat melainkan yang baik-baik. Sesiapa yang menyebut perihal mereka dengan keburukan, maka dia tidak mengikut landasan yang betul.

Ibnu Kathir di dalam al Bidayah wa al Nuhayah pula meriwatkan dari al Baihaqi kata-kata Imam Ahmad bin Hambal: “Khulafa’ ialah Abu BAkr, Umar, Uthman dan Ali.” Ada orang berkata: Muawiyah bagaimana? Dia menjawab: Tiada yang layak memegang khilafah di zaman Ali selain Ali sendiri. Semoga Allah merahmati Muawiyah.

Ibnu Abi Dunya pula meriwayatkan cerita Umar bin Abul Aziz ; Aku melihat Rasulullah saw dalam tidurku. Abu Bakar dan Umar duduk di sebelahnya. Aku ucapkan salam kepadanya dan duduk. Tiba-tiba Ali dn Muawiyah dibawa dating dan masuk ke sebuah rumah. Pintu ditutup dan aku minat memerhati. Tiba-tiba dengan cepatnya Ali keluar sembil berkata: Keputusan berpihak kepada ku demi tuhan kaabah. Kemudian dengan cepat juga keluarnya Muawiyah sambil berkata: Keampunan telah diberi kapadaku demi tuhan kaabah.

Ibnu ‘Asakir meriwayatkan dari Abu Zur’ah al Razi yang dikunjungi seorang lelaki berkata kepadanya: Sebenarnya aku membenci Muawiyah. Dia bertanya: Kenapa? Lelaki itu menjawab: Kerana dia memerangi Ali. Abu Zur’ah menjawab: Celaka mu! Sebenarnya tuhan Muawiyah pengampun dan lawan Muwiyah pula penyantun.  Apasal kamu masuk campur ?

Imam Ahmad apabila ditanya tentang perselisihan antara Ali dan Muawiyah, dia membaca ayat Allah ;
تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ ۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ ۖ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Mereka itu adalah satu umat yang telah lalu sejarahnya; bagi mereka (balasan) apa yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula (balasan) apa yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa yang telah mereka lakukan.

Al Baqarah : 134.

Demikaan jugalah jawapan beberapa ulama’ salaf lain.

Al Awzaie menceritakan: al Hasan al Basri apabila ditanya mengenai Ali dan Mu’awiyah akan menjawab: Keduanya ada jasa lama dan pertalian dekat dengan Rasulullah saw. Seorang telah diuji dan seorang telah diampun.

Ibnu al Mubarak pula apabila ditanya mengenai Mu’awiyah akan menjawab: Apa yang boleh katakana kepada seorang yang apabilah Rasulullah saw menyebut :

سمع الله لمن حمده

“ Ya Allah Allah dengar orang yang memujimu ini ”


Dia terus berkata di belakangnya :

ربنا لك الحمد

“ Wahai tuhan kami ! Untukmu sahajalah puji-pujian. ”

Ibnu al Mubarak juga pernah ditanya tentang manakah yang lebih baik antara Mu’awiyah dan Umar ibn Abdul Aziz. Dia membalas : Sebenarnya debu tanah di lubang hidung Mu’awiyah yang bersama-sama Rasulullah saw lebih baik dan mulia dari Umar bin Abdul Aziz.

Ibnu al Mubarak meriwayatkan dari Ibrahim bin Maysarah: Bahawa Umar bi Abdul Aziz tidak akan memukul seseorang kecuali pengkutuk Mu’awiyah. Dia merotannya berkali-kali.

Al Rabie bin Nafie al Halabi berkata: Mu'awiyah adalah benteng pelindung bagi sahabat Nabi saw. Jika seseorang itu runtuhkan benteng ini, jawabnya dia akan lebih berani untuk memcela sahabat-sahabat lain.       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan