Pilihan Madinah
sebagai bumi hijrah memiliki rahsia yang tersendiri yang hanya diketahui oleh
Allah fizikal geografinya dikelilingi oleh benteng semula jadi seperti Harrah
al Ghabrah di sebelah baratnya. Harrah Waqim dari sebelah timurnya.
Sebelah utaranya
adalah satu-satunya sudut terbuka yang mana Nabi s.a.w menggali parit-parit
dalam peperangan Khandak tahun ke-5 Hijrah ketika berdepan dengan tentera
Ahzab.
Sudut lainnya
di kelilingi dengan kebun kurma yang padat ditanam dengan pepohon yang
menyempitkan perjalanan dan tidak sesuai menjadi jalan laluan bala tentera .
Boleh jadi
inilah yang dimaksudkan oleh Nabi s.a.w ketika memberitakan Madinah sebagai
tempat Hijrah :
(Sesungguhnya
aku melihat negeri hijrah kamu mempunyai kebun-kebun kurma diantara dua kawasan
batu hitam (Harrah).
Sementara penduduknya yang terdiri daripada Aus dan
Khazraj terkenal dengan kepahlawanan dan kekentalan serta sangat degil untuk
tunduk kepada sesiapa.
Antara
kelebihan Madinah di dalam hadis-hadis keistimewaannya ialah :
1.
Doa Nabi untuk mengasihinya. Nabi
s.a.w pernah berdoa :
"Ya Allah! Kasihkan kepada kami Madinah sebagaimana kasihnya
kami kepada Makkah atau lebih kuat ."
Anas menceritakan : " Selalunya Nabi s.a.w apabila tiba dari
permusafiran dan mula melihat anak-anak tangga menurun ke Madinah, dia akan
menggerakkan untanya laju.
Menurut sebahagian riwayat : Dia menggerakkan untanya laju kerana
kasihkan Madinah.
2.
Doa Nabi s.a.w supaya berkat Madinah
melebihi satu kali ganda berkat Mekah:
Dari Abu Hurairah katanya :
" Selalunya orang ramai apabila melihat buah-buah masak,
mereka akan membawa kepada Nabi s.a.w.
Baginda mengambilnya sambil berdoa :
Ya Allah ! Berkatkanlah untuk kami buah-buah kami. Berkatkanlah
untuk kami Madinah kami. Berkatkanlah untuk kami kepada sukatan kami. Berkatkan
lah untuk kami cupak kami.
Ya Allah ! Sesungguhnya Ibrahim hambamu, kekasihmu dan Nabi mu dan
aku jua hambamu dan Nabi mu.
Sesungguhnya dia telah doakan untuk Makkah dan aku pula doakan
kepadamu untuk Madinah seperti apa yang dia doakan untuk Makkah dan sekali
ganda lagi ."
Kemudian baginda s.a.w memanggil, mencari bayi yang paling kecil
lalu memberinya buah-buahan.
3.
Madinah terpelihara dari Dajjal dan
Wabak Taun.
Allah swt telah menugaskan malaikat untuk menjaga Madinah sehingga
tidak mampu dimasuki oleh Dajjal.
Disebut di dalam hadith tentang Dajjal antara lainnya :
" Tandanya ialah dia tinggal di bumi selama 40 pagi.
Kerajaannya sampai ke setiap tempat kecuali 4 masjid yang dia tidak dapat
mengunjunginya; Kaabah, Masjid Nabawi, Masjid Aqsa dan pergunungan Thur.
(Hadith Junadah bin Abi Umayah dari seorang sahabat Nabi s.a.w
dalam Musnad Ahmad 5/364, al Haithami di dalam Majma' Az Zawaaij 7343 perawinya
adalah rawi as sahih).
Sebagaimana Nabi s.a.w juga berdoa untuk Madinah kesihatan dan
diangkat bala dari terkena wabak taun.
4.
Kelebihan bersabar dengan kesukaran
Madinah.
Nabi s.a.w menjanjikan kepada mereka yang sabar dengan kesusuhan
dan kepayahan hidup di Madinah untuk mendapat syafaatnya pada hari akhirat.
Dari Saad bin Abi Waqqas r.a katanya Rasulullah s.a.w bersabda :
" Madinah adalah lebih baik kepada mereka jika mereka
mengetahuinya. Tiadalah seseorang yang meninggalkan Madinah kerana bencikannya
melainkan Allah akan menggantikan untuk Madinah seseorang yang lebih baik
darinya. Tidaklah seseorang yang mampu bertahan dengan kepayahan dan kesukaran
hidup di Madinah melainkan aku akan menjadi pemberi syafaat atau saksi pada
hari kiamat.
5.
Kelebihan mati Madinah.
Dari Ibnu Umar r.a kata Rasulullah s.a.w bersabda :
" Sesiapa yang mampu untuk mati di Madinah maka hendaklah di
mati. Sesungguhnya aku memberi syaafaat kepada seseorang yang mati di Madinah.
Umar Ibnu Al Khattab selalu berdoa : Ya Allah! Rezekikan kepadaku
syahid di jalan mu dan jadikan kematianku di negeri Rasulmu.
(Hadith riwayat al Bukhari 4/100 no. 1890)
Allah telah mustajabkan doa Umar lalu dia syahid di mihrab Rasulullah
s.a.w ketika menjadi imam solat fajar.
6.
Madinah menjadi gua pelindung iman.
Iman akan berlindung di Madinah apabila bumi lain menjadi sempit
untuk menerima iman.Sebaliknya keburukan dan kedurjanaan tiada tempat di situ.
Abu Hurairah meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w:
" Sesungguhnya iman akan berhimpun di Madinah sebagaimana berhimpunnya
ular di sarangnya ."
Juga sabda Nabi s.a.w :
"Demi tuhan yang nyawa ku di tangannya tidaklah seseorang yang
keluar di Madinah kerana bencikannya melainkan Allah akan gantikan di Madinah
seseorang yang lebih baik darinya.
Ketahuilah sesungguhnya Madinah seumpama percikan api pembersih
besi akan menghilangkan karat-karatnya. Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah
Madinah menghilangkan kekotorannya seperti api membersihkan kotoran besi.
(Sahih Muslim 2/1005 hadith no. 1381).
7.
Madinah membersih dosa.
Dari Zaid bi Thabi r.a sabda Nabi s.a.w :
" Ia adalah bandar Thoibah (kebaikan atau kebersihan). Maka ia membersihkan dosa sebagaimanaapi
bersihkan kotoran logam perak.
(Sahih Bukhari 7/356 hadith no. 4050)
8.
Pemeliharaan Allah agar Madinah
dibebaskan dari mereka yang berniat jahat.
Nabi s.a.w memberi amaran keras kepada mereka yang berniat jahat
atau melindunginya atau menakutkan penduduknya bahawa mereka akan ditimpa
dengan laknat Allah, azabnya dan kebinasaan yang cepat.
Saad bin Abi Waqqas meriwayatkan dari Nabi s.a.w :
"Tidaklah seseorang yang merancang jahat kepada penduduk
Madinah melainkan dia akan lebur sebagaimana leburnya garam di dalam air."
(Sahih al Bukhari 4/94 hadith no. 1877).
Rasulullah s.a.w juga bersabda :
" Madinah adalah haram (terpelihara dan terjaga
kehormatannya). Sesiapa yang ingin merancang jahat atau melindungi orang itu
maka keatasnya adalah laknat Allah, para malaikat dan manusia seluruhnya. Allah
tidak menerima darinya sebarang amalan sama ada wajib atau sunat. "
(Hadith riwayat Imam Muslim 2999 hadith no. 1371)
9.
Madinah sebagai tanah haram.
Diisytiharkannya sebagai tanah haram oleh Nabi s.a.w dengan wahyu
dari Allah. Maka tidak boleh berlaku di situ pertumpahan darah, dibawa sebarang
senjata, menakutkan sesiapa, di potong pohon, diambil barang jatuh kecuali bagi
orang yang ingin mengiklan dan lain-lain hukum yang berkait dengan tanah haram.
Rasulullah s.a.w bersabda :
" Sesungguhnya Ibrahim mengharamkan mekah dan berdoa untuknya.
Aku pula mengharamkan Madinah sebagaimana Ibrahim mengharamkan Mekah. Aku
berdoa keberkatan Madinah pada sukatan dan timbangannya sebagaimana apa yang di
doaka Ibrahim untuk Mekah.
(Sahih al Bukhari 4346 hadith no. 4129).
Sabda Rasulullah s.a.w juga :
" Ya Allah ! Sesungguhnya Ibrahim telah mengharamkan Mekah.
Maka aku haramkan di antara dua batu hitam (sempadan) luar Madinah.
( Sahih Bukhari 7/377 hadith no. 4083 ).
Sabda Nabi s.a.w juga tidak mengharuskan dipotong tumbuhannya.
Tidak juga harus ditakutkan binatang buruannya, tidak diambil barang jatuhnya
kecuali orang yang ingin mengiklankannya. Tidak boleh dipotong pepohon kecuali
untuk makanan untanya dan tidak pula dibawa senjata untuk berperang.
(Hadith diriwayatkan di dalam Musnad Imam Ahmad 1/199 hadith no.
959. Hadith sahih lighairih)
adaa sumber takk ?
BalasPadam