Khamis, 28 Julai 2011

Persiapan Menyambut Ramadhan.

Apakah perkara yang harus dipersiapkan menjelang kedatangan tetamu bernama Ramadhan ini?

1) Niat yang sungguh-sungguh

Ketika Ramadhan menjelang banyak orang beramai-ramai pergi ke pasaraya untuk persiapan berpuasa. Mereka juga mempersiapkan dan merencanakan anggaran perbelanjaan untuk bulan tersebut. Namun sedikit dari mereka yang mempersiapkan hati dan niat untuk Ramadhan.

Puluhan kali Ramadhan menghampiri seorang muslim tanpa meninggalkan pengaruh baik dan kesan positif pada dirinya seakan-akan ibadah Ramadhan hanya sekedar ritual belaka. Sekadar untuk menggugurkan kewajiban tanpa menghayati dan meresapi semangat atau ruh ibadah tersebut. jika Ramadhan berlalu dia kembali kepada kondisinya asalnya semula.

Pancakkanlah niat untuk menjadikan Ramadhan kali ini dan selanjutnya sebagai musim untuk menghasilkan berbagai macam kebaikan dan memetik pahala sebanyak-banyaknya. Anggaplah Ramadhan kali ini sebagai Ramadhan terakhir yang kita lalui kerana kita tidak bisa menjamin kita akan bertemu Ramadhan di tahun-tahun berikutnya. Tanamkan tekad yang disertai dengan keikhlasan untuk konsisten dalam beramal saleh dan beribadah pada bulan Ramadhan ini.

Ingat sabda Rasulullah Saw.: “Barangsiapa yang puasa Ramadhan kerana iman dan ikhlas maka Allah akan mengampuni dosanya yang telah lalu.”

2) Bertaubat dengan sungguh-sunguh.

Setiap manusia adalah banyak berdosa dan sebaik-baik orang yang banyak berdosa adalah yang bertaubat”. Demikian sabda Rasulullah saw seperti yang diwartakan Ahmad dan Ibnu Majah.

Ketika seorang hamba tenggelam dalam kelalaian kerana harta benda, anak isteri dan perhiasan dunia lain yang membuat dia lupa kepada tuhannya, tertipu dengan godaan syaitan, dan terjatuh ke dalam berbagai macam bentuk maksiat, datanglah bulan Ramadhan untuk mengingatkannya dari kelalaiannya, mengembalikannya kepada tuhannya, dan mengajaknya kembali memperbaharui taubatnya.

Ramadhan adalah bulan yang sangat layak untuk memperbarui taubat; kerana di dalamnya dilipat gandakan kebaikan, dihapus dan diampuni dosa, dan diangkat darjat. Jika seorang hamba selalu dituntut untuk bertaubat setiap waktu, maka taubat pada bulan Ramadhan ini lebih dituntut lagi; kerana Ramadhan adalah bulan mulia waktu di mana rahmat-rahmat Allah turun ke bumi.

Segeralah bertaubat! Kerana tiada seorang pun dari kita yang bersih dari dosa dan bebas dari maksiat. Pintu taubat selalu terbuka dan Allah senang dan gembira dengan taubat hambanya. Taubat yang sungguh-sungguh atau taubat nasuha adalah dengan meninggalkan maksiat yang dilakukan, menyesali apa yang telah dilakukan, dan berjanji untuk tidak kembali mengulangi maksiat tersebut, dan jika dosa yang dilakukannya berkaitan dengan hak orang lain hendaknya meminta maaf dan kerelaan dari orang tersebut.

3) Mengetahui hal-hal yang berkaitan dengan puasa dan ibadah Ramadhan lain.

Menuntut ilmu wajib setiap muslim” (HR. Ibnu Majah). Ilmu yang Rasulullah saw maksudkan dalam hadith ini adalah ilmu yang berkaitan dengan pelaksanaan ibadah yang Allah wajibkan kepada setiap hamba. Setiap muslim wajib mempelajari ilmu tersebut; kerana sah atau tidaknya ibadah yang dilakukannya tergantung dengan pengetahuannya tersebut.

Seorang yang ingin melakukan solat wajib mengetahui syarat-syarat atau rukun-rukun atau hal-hal yang membatalkan solat dan lain-lainya, agar solatnya sesuai dengan tuntutan agama.

Begitu juga bulan Ramadhan di bulan ini Allah mewajibkan kepada setiap muslim yang mampu untuk berpuasa. Maka sudah menjadi kewajiban setiap muslim untuk membekalkan dirinya dengan hal-hal yang berkaitan dengan syarat-syarat dan rukun-rukun puasa, hal-hal yang membatalkan puasa, hal-hal yang dimakruhkan dan diharuskan dalam puasa, hal-hal yang membatalkan puasa dan lain-lain supaya puasa yang dilakukannya sesuai dengan tuntunan syariah dan perbuatannya tidak sia-sia.

Di samping pengetahuan yang berkenaan dengan puasa, pengetahuan-pengetahuan lain yang berkaitan dengan Ramadhan juga perlu seperti anjuran-anjuran, keutamaan amal yang harus dilakukan dalam Ramadhan dan lain-lain agar setiap muslim dapat mengoptimalkan bulan ini sebaik mungkin.

4) Persiapan fizikal (jasmani).

Menahan diri untuk tidak makan dan minum di siang hari selama sebulan tentu memerlukan kekuatan fisikal yang tidak sedikit. Belum lagi kekuatan yang dituntut untuk menghidupkan malam-malam Ramadhan dengan solat tarawih dan solat sunnah lainnya, ditambah kekuatan untuk memperbanyak membaca Al-Qur’an dan beri’tikaf selama sepuluh hari di akhir Ramadhan.

Kesemua hal ini menuntut kita selalu dalam kesihatan yang sempurna sehingga dapat memanfaatkan Ramadhan dengan optimal dan maksima. Melakukan puasa sunnah pada sebelum Ramadhan adalah salah satu cara melatih diri untuk mempersiapkan dan membiasakan diri menghadapi Ramadhan.

Oleh kerananya Rasulullah saw mencontohkan kepada umatnya bagaimana beliau memperbanyak puasa sunnah pada bulan Sya’ban, sebagaimana yang diwartakan Aisyah: “Aku tidak pernah melihat Rasulullah Saw. berpuasa selama sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadhan dan aku tidak pernah melihat beliau berpuasa (sunah) lebih banyak dari bulan Sya’ban.” (Muttafaq Alaih)

Inilah diantara hal-hal yang mesti dipersiapkan untuk menyambut datangnya bulan kesabaran ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan