1.
Hikmat terbesar peristiwa
ini adalah pemulihan semangat dan keazaman Rasulullah saw setelah melalui
banyak mehnah dan bencana ujian. Apa yang yang telah berlaku sebelum ini
bukanlah petanda bahawa Allah swt membiarkan Nabi saw tanpa bantuan. Sebaliknya
ia adalah peraturan dan laluan yang menjadi sunnatullah bersama kekasih-kekasih
kesayangannya di sepanjang masa dan di mana jua. Kesabaran dan ketahanan melewati semua ujian
ini adalah bukti istiqamah yang membuahkan kejayaan dan kedudukan yang
teristimewa di sisi Allah swt.
2.
Apa yang ingin
dipertontonkan kepada baginda saw di malam peristiwa ini adalah petanda awal
bahawa masa depan adalah milik Islam. Bumi ini mungkin sempit untuk dirinya,
namun langit yang luas terbentang boleh menyambut dengan penuh penghormatan
menerima kunjungan baginda saw. Penduduk bumi menyakitinya, namun penduduk
langit yang mulia pula menyanjung tinggi dan memuliakannya dengan mengkalungkan
baginda saw pangkat dan darjat tertinggi. Menurut Muhammad al Ghazali :
Perisitiwa al Isra' dan al Mi'raj berlaku di tengah-tengah tempoh kenabian
selama 23 tahun. Maka ia adalah rawatan pemulihan memadamkan luka-luka lama
seterusnya menanam benih-benih kejayaan masa depan
3.
Pemilihan Baitul Maqdis
sebagai persinggahan perjalanan sebagai bukti kesuciannya. Kiblat nabi-nabi, pusat
dakwah dan pemerintahan mereka dan bumi tadahan wahyu umat terdahulu itu
menjadi persinggahan Rasulullah saw sebagai bukti kesinabungan dakwah dan
perjuangan serta lambang persaudaraan dan pertautan kasih sesama jemaah
nabi-nabi as. Maka Baitul Maqdis adalah bumi suci Islam yang wajib
dipertahankan sepanjang zaman. Inilah yang dibukti oleh para sahabat Nabi saw
di zaman Khalifah Umar ra yang Berjaya membebaskan kota al Quds dari kerajaan
Romawi dan tentera Sultan Salahuddin al Ayyubi yang membebaskannya dari kuasa
tentera salib. Hari ini kota al Quds sekali lagi menuntut pembebasan semula
dari kerakusan regim zionis yahudi.
4.
Baitul Maqdis juga adalah
kiblat Bani Israel yang bersikap tidak amanah dalam menjaga wahyu dan risalah.
Umat Muhammad saw diingat supaya tidak menjadikan mereka tauladan dalam
menerima amanah wahyu dan risalah. Sebaliknya sikap dan sifat buruk mereka
melayan urusan agama menjadi batas sempadan untuk dijauhi dalam hal ini.
Sengaja Allah swt mengubah kiblat umat akhir zaman dari Baitul Maqdis ke
Baitillah al Haram, Mekah bagi membawa perubahan ini dan tanda bertukar
tangannya umat pilihan di akhir zaman.
5.
Pemilihan susu berbanding
arak sebagai bukti bahawa agama pembawaan Nabi saw adalah jalan kembali kepada
fitrah yang merupakan sistem semulajadi yang sangat sesuai dan serasi dengan
ciptaan asal manusia. Mana-mana isme atau ajaran baru yang dibawa masuk ke
dalam kerangka sistem hidup manusia yang bertentangan dengan ajaran Islam hanya
menjanjikan kepincangan dan suasana tidak harmoni. Ia merbahaya kepada cara
berfikir manusia seperti bahayanya arak yang merosakkan akal waras manusia.
6.
Nabi saw dipertemukan
dengan rasul-rasul terdahulu di langit tinggi dan dapat melihat bagaimana
istimewanya kedudukan mereka selepas kematian. Mereka ini telah berpengalaman
melalui apa yang sedang dilalui oleh Nabi Muhammad saw dalam bentuk ujian dunia
dan penghinaan penduduknya kepada dakwah mereka. Ia bukti benarnya janji Allah
swt untuk menempatkan mereka yang berbakti kepadanya di kedudukan yang
teristimewa. Apatah lagi kemuliaan kedudukan yang lebih hebat menanti
Rasulullah saw yang menjadi penutup sekalian nabi dan penghulu sekalian rasul.
7.
Hadiah termahal yang dibawa
balik oleh Nabi saw dari tuhannya dalam perjalanan ini adalah kefadhuan solat
lima waktu. Solat adalah mi'raj kekal untuk seluruh umat Muhammad saw. Jika
mi'raj membawa Nabi saw dekat dengan Allah swt maka demikian solat adalah
jemputan Allah swt kepada hambanya untuk datang dekat ke hadratnya. Jika Mi'rak
adalah hiburan dan ketenangan untuk Nabi saw setelah melalui bermacam aneka
ujian dan cabaran, maka demikian setiap mu'min berhak mengecapi hiburan dan
ketenagan yang sama ketika melaksanakan amalan solat yang penuh dengan
pengembaraan rohani yang menjanjikan ketenangan dan pemandangan roh yang
menghiburkan.
8.
Alam langit yang menjadi
medan perisitiwa ini adalah antara lambang mu'jizat ciptaan Allah swt yang
terbesar. Allah swt yang membawa Nabi saw meneroka alam angkasaraya seolah-olah
mencabar dunia akhir zaman yang berlumba-lumba menguasai alam ini. Rupa-rupanya
pencapaian sains dan teknologi tamadun manusia mutakhir berbangga dengan
kecanggihan peralatan untuk meneroka dan menyahut cabaran aero angkasa.
Setinggi dan sejauh mana pun mereka meneroka dan berjaya meninjau, mereka
sebenarnya telah didahului dan masih ketinggalan jauh di belakang mu'jizat al
Isra' dan al Mi'raj.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan