Tafsiran Doa.
Bermaksud :
Doa ini membawa makna kandungan yang sangat luas walaupun ungkapannya
ringkas. Sedikit perkataan tetapi mendalam maksudnya dan agung pula nilainya.
Ia termasuk dalam jawami'ul kalim ( perkataan lengkap padat ).
Bermula dengan panggilan rabbana.
Al Allamah Ibn Saadi pernah mencatatkan huraian mengenai panggilan rabbana :
Rabbana ( Wahai tuhan kami ) adalah panggilan yang mengandungi perakuan
rububiyyah ( pemerintahan, pemeliharaan dan pengurusan ) yang menyeluruh untuk
Allah swt yang membawa kepada tauhid uluhiyyah ( ibadat dan penyembahan ) .
Maka mereka yang menyebut panggilan rabbana sebenarnya telah menghimpun semua
jenis kandungan tauhid. Termasuklah rububiyyah khas iaitu pemeliharan dan
naungan Allah untuk hamba-hambanya yang terpilih dengan penuh belas kasihnya.
Dia memelihara kemaslahatan agama dan dunia insan-insan pilihan ini. Juga
mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya. Perkara inilah yang
membuatkan mereka bergantung harap dan juga hajat ( iftiqar ) mereka sepenuhnya
kepada tuhan mereka. Mereka tidak mampu untuk menguruskan diri mereka sendiri
dari segala hal. Maka tiada yang terdaya untuk menaungi mereka selain tuhan
mereka. Dia sahajalah yang mampu menjamin kemaslahatan dan kesejahteraan
mereka.
( al Mawahib al Rabbaniah ms : 124 ).
Inilah nilai-nilai murni yang menjadi konsep panggilan rabbana yang
patut dibawa hadir di dalam benuk fikiran mereka yang berdoa dengan panggilan
ini. Terutamanya konsep rububiyyah umum dan khusus yang boleh membawa kepada
sifat khusyu' ( ketenangan ) dan khudhu' ( ketundukan ) serta menghayati
kemanisan munajat dan doa yang merupakan kemuncak keseronokan dan kesukaan.
آتِنَا
فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً
"Kurniakan kepada kami di dunia ini
kebaikan"
Satu permohonan bagi segala kebaikan duniawi dengan ungkapan paling ringkas.
Ia menghimpun segala keinginan dan idaman seseorang di muka dunia ini. Al Imam
Ibn Kathir berkata : Kebaikan dunia meliputi segala kemahuan duniawi seperti
kesihatan yang sempurna, kediaman yang luas, isteri yang baik, rezeki yang
banyak, ilmu yang berguna, amal yang soleh, kenderaan yang memudahkan, pujian (
sanjungan dan penghormatan ) dan lain-lain lagi. ( Tafsir Ibn Kathir 1:343 ).
وَفِي الْآخِرَةِ
حَسَنَةً
"Juga ( kurniakanlah untuk kami ) di
akhirat ini kebaikan"
Menurut at Thabari : Kebaikan di akhirat pula tidak syak lagi ianya
adalah syurga. Justeru sesiapa yang tidak mendapat syurga maka dia sebenarnya
diharamkan dari semua jenis kebaikan. ( Tafsir at Thabri 1:553 ). Kebaikan di akhirat juga ialah perasaan aman
dari ketakutan terbesar pada hari
mahsyar dan juga diberi kemudahan dan keringanan dalam hisab ( perhintungan
amal ). ( Tafsir Ibn Kathir 1:342 ).
"Dan peliharakanlah kami dari azan neraka"
Permohonan perlindungan dari azab neraka di akhirat ini bermakna memohon
supaya Allah mempermudahkan taufiqnya agar dijauhi dan terpelihara dari perkara
larangan dan dosa di dunia serta meninggalakan sumber syubhah dan haram. (
Tafsir Ibn Kathir 1:342). Dengan lain perkataan supaya tidak dimasukkan ke
dalam neraka dengan maksiat-maksiatnya dan dikeluarkan darinya dengan
pertolongan syafaat.
Mereka yang berdoa dengan doa ini akan mencapai darjat yang tinggi dan
kedudukan yang lebih baik kerana memilih untuk kebahagian dunia dan akhirat.
Allah swt memuji golongan ini dengan firmannya;
Mereka itulah yang akan
mendapat bahagian yang baik dari apa yang telah mereka usahakan; dan Allah amat
cepat hitunganNya.
Oleh kerana doa ini penuh berkat dengan kandungannya yang sempurna,
ianya menjadi amalan hidup Nabi saw sebagaimana diterangkan dalam hadith
berikut;
عَنْ أَنَسٍ قَالَ : كَانَ أَكْثَرُ دَعْوَةٍ يَدْعُو
بِهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: "
اللَّهُمَّ رَبَّنَا ، آتِنَا
فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً ، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً ، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
" .
وَكَانَ أَنَسٌ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَدْعُوَ بِدَعْوَةٍ
دَعَا بِهَا ، وَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَدْعُوَ بِدُعَاءٍ دَعَا بِهَا فِيهِ.
Bermaksud ;
Dari Anas katanya: Doa terbanyak yang didoakan Nabi saw adalah;
اللَّهُمَّ رَبَّنَا ، آتِنَا
فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً ، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً ، وَقِنَا عَذَابَ النَّار
Anas apabila hendak berdoa dengan
sesuatu doa, dia akan berdoa dengan doa ini. Apabila dia hendak memohon apa-apa
dia akan memohon dengan doa ini.
عنْ أَنَسٍ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَادَ
رَجُلًا مِنَ الْمُسْلِمِينَ قَدْ صَارَ مِثْلَ الْفَرْخِ . فَقَالَ لَهُ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " هَلْ تَدْعُو اللَّهَ
بِشَيْءٍ أَوْ تَسْأَلُهُ إِيَّاهُ ؟ " قَالَ : نَعَمْ ، كُنْتُ أَقُولُ :
اللَّهُمَّ مَا كُنْتَ مُعَاقِبِي بِهِ فِي الْآخِرَةِ فَعَجِّلْهُ لِي فِي
الدُّنْيَا . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "
سُبْحَانَ اللَّهِ ! لَا تُطِيقُهُ ، أَوْ لَا تَسْتَطِيعُهُ ، فَهَلَّا قُلْتَ
: رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ
حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ " . قَالَ : فَدَعَا اللَّهَ ،
فَشَفَاهُ .
Anas menyebut bahawa Rasulullah saw melawat seorang lelaki islam yang
sakit teruk sehingga kelihatan seperti anak ayam kemerahan. Lalu Rasululllah
saw bersabda: " Adakah engkau berdoa kepada Allah sesuatu dan meminta
darinya ? Dia menjawab : Ya. Aku sentiasa berkata: " Ya Allah ! Apa yang
bakal engkau menghukumkan daku di akhirat maka percepatlah hukuman itu di
dunia. Maka Rasulullah saw bersabda: " Subhanallah ! Engkau tidak akan
mampu menanggungnya. Kenapa engkau tidak katakanan ;
Dia pun berdoa dengan doa ini lalu Allah menyembuhnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan