1.
Al Isra' adalah tanda
kebesaran Allah swt apabila melakukan perjalanan Nabi saw di satu juzuk malam
dari al masjid al haram ke al masjid al aqsa. Sementara al mi'raj pula adalah
tambahan anugerah dan kemulian untuk Nabi saw dengan diangkat tinggi dari al masjid
al aqsa ke langit tinggi hingga ke langit ke tujuh dan ke sidratul
muntaha.
2.
Menurut Ibn Kathir di dalam
al Bidayah wa an Nihayah berlaku pada tahun ke 10 selepas kenabian. Menurut az
Zuhri dan Urwah ibn az Zubair, berlakunya perisitiwa ini setahun sebelum hijrah
ke Madinah. Menurut Tharhuni di dalam Sahih as Sirah, tarikhnya adalah pada
hari Isnin 12 rabi'ul Awwal tahun 10 hijrah.
3.
Mu'jizat Isra' dan mi'raj
adalah anugerah penghargaan untuk Rasulullah saw setelah 10 tahun berdakwah di
Mekah. Ia juga satu bentuk hiburan dan ketenangan jiwa untuk Rasulullah saw
yang dikepung kelaparan bersama Bani Hashim dan Bani al Muttalib, kematian Abu
Thalib dan Khadijah, dan dilayan kejam di Thaif dan pulang pulang dengan
hinanya ke Mekah.
4.
Peristiwa Isra' ditunjukkan
oleh ayat pertama surah al Isra' :
ﭽ ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ
ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ
ﭚ ﭛ ﭜ
ﭝ ﭞ ﭟ
ﭠ ﭡﭢ ﭣ ﭤ
ﭥ ﭦ ﭧ ﭼ الإسراء: ١
Maha Suci Allah yang telah menjalankan
hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid
Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan
kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah
yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
5.
Peristiwa al mi'raj pula
ada tercatat dalam surah an Najm ;
ﭽ ﮍ
ﮎ ﮏ ﮐ
ﮑ ﮒ ﮓ
ﮔ ﮕ ﮖ
ﮗ ﮘ ﮙ
ﮚ ﮛ ﮜ
ﮝ ﮞ ﮟ
ﮠ ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤ ﮥ
ﮦ ﮧ ﮨ
ﮩ ﮪ ﮫ
ﮬ ﭼ النجم: ١٣ – ١٨
Dan demi sesungguhnya!
(Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril, dalam bentuk rupanya yang asal)
sekali lagi. Di
sisi “Sidratul-Muntaha”;. Yang
di sisinya terletak Syurga “Jannatul-Makwa”.
(Nabi Muhammad melihat
jibril dalam bentuk rupanya yang asal pada kali ini ialah) semasa ” Sidratul
Muntaha” itu diliputi oleh makhluk-makhluk dari alam-alam ghaib, yang tidak
terhingga.
Penglihatan (Nabi
Muhammad) tidak berkisar daripada menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan
yang indah di situ yang diizinkan melihatnya), dan tidak pula melampaui batas.
Demi sesungguhnya, ia
telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan
luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhannya.
6.
Peristiwa ini mendapat
riwayat terbanyak dalam siri-siri peristiwa sirah nabawiyyah. Dalam Sahih al
Bukhari ada 20 riwayat dari 6 orang sahabat. Dalam Sahih Muslim ada 18 riwayat
juga dari 7 orang sahabat. ( al Arjun : Muhammad Rasulullah ).
7.
Maka Perisitiwa disepakati
oelah sekalian ahli hadith dan sirah, terbukti dari al Quran dan hadith. Maka
martabatnya ada qati'iyyul thubut ( berlaku secara pasti tanpa sebarang syak )
dan menjadi ijma' kaum muslimin ia adalah mu'jizat Nabi saw. Natijah
mengingkari peristiwa ini adalah sama seperti mengingkari sesuatu yang
diketahui dalam urusan agama secara pasti ( dharuri ) iaitu boleh membawa
murtad.
8.
Peristiwa ini bermula
dengan pembelahan dada Nabi saw dengan turunnya Jibril as dan dibuka atap rumah
kediaman Nabi saw di Mekah lalu dibelah dada Nabi saw. Kemudian dia membasuhnya
dengan air zamzam. Kemudian dibawa bejana emas yang dipenuhi hikmah dan iman.
Dia mengisi itu semua di dalam dada Nabi saw kemudian menutupnya. Kemudian
Jibril memegang tangan Nabi saw membawanya ke perjalanan al Isra' dan al
Mi'raj.
9.
Nabi saw dibawa menaiki al
Buraq iaitu tunggangan putih lebih besar dari keldai dan lebih kecil dari
baghal. Ia meletak kaki depannya di penghujung pandangan yang dilihatnya. Nabi
saw dibawa ke Baitil al Maqdis. Tunggangan ini diikat di ikatan kenderaan
nabi-nabi as.
10.
Nabi saw solat dua rakaat
kemudian keluar dengan Jibril membawa kepadanya dua bejana berisi arak dan
susu. Baginda saw memilih susu. Jibril as berkata: Engkau menepati fitrah. ( al
Bukhari dan Muslim ) Menurut riwayat lain Nabi saw menjadi imam kepada Jemaah
nabi-nabi as dengan kehadiran Adam as dan nabi-nabi selepasnya. (al Baihaqi di
dalam Dalail an Nubuwwah)
11.
Kemudian Nabi saw di bawa
ke tingkat-tingkat langit. Di setiap tingkat langit Jibril memohon dibuka dan
ditanya : Siapa bersamamu? Jibril menjawab : Muhammad. Lalu diberi penghormatan
selamat dating kepadanya. Nabi saw melihat Adam di langit terendah, Isa dan
Yahya di langit ke dua, Yusuf di langit ke tiga, Idris di langit ke empat,
Harun di langit ke lima, Musa di langit ke enam dan Ibrahim di langit ke tujuh
dengan tersandar ke al Bait al Ma'mur.
12.
Nabi saw dibawa sehingga ke
sidrah al muntaha. Baginda saw dikurniakan kefardhuan solat 50 waktu sehari
semalam. Dalam perjalanan pulang, Musa as bertanya : Apakah yang difardhukan
oleh tuhanmu? Apabila diberitahu, Musa memintanya pulang kembali kepada tuhan
meminta keringanan. Berulang alik Nabi saw sehinggalah solat menjadi lima waktu
dengan ganjarannya tetap 50 kali solat. Musa masih menuntut supaya kembali
memohon keringanan sehingga Nabi saw menjawab: " Sungguh aku telah banyak
meminta dari tuhanku sehingga aku merasa malu. " Satu suara penyeru
berbunyi : " Sebenarnya akau telah putuskan kefardhuanku dan aku telah
ringankan untuk hambaku ." ( al Bukhari dan Muslim ).
13.
Nabi saw didatangi Abu Jahl
di pagi itu. Dia bertanya: Ada sesuatu ke ? Nabi saw menceritakan perihal al
Isra'. Dia berkata: " Apakah engakau setuju jika aku menjemput kaummu
datang dan engkau ceritakan apa yang engkau ceritakan kepadaku? Rasulullah saw
menjawab : Ya. Mereka kepelikan dengan cerita Nabi saw dan meminta agar Nabi
saw membayangkan ciri-ciri Masjid Aqsa. Allah mengangkat masjid itu lalu Nabi
dapat membayangkannya sambil melihat masjid di hadapannya. Mereka semua
berkata: Adapun bayangannya memang tepat sekali. ( Sahih al Bukhari dan Muslim
).
14.
Adapun Abu Bakr ra ketika
diberitahu kepadanya dia percaya tanpa ragu-ragu. Dia berkata: " Demi
Allah ! Apa yang yang dikatakannya adalah benar belaka. Apa yang kamu pelikkan
?! Demi Allah, dia sentiasa memberitahu berita yang sampai kepadanya dari
langit ke bumi pada satu ketika samada di siang hari atau malam. Ini lebih
takjub dari berita ini. Kemudian dia mengadap kepada Nabi saw dan meminta untuk
bercerita. Setiap kali Nabi saw menyebut sesuatu dia akan berkata: Engkau
benar. Aku saksikan engkau adakah utusan Allah.
Rasulullah saw berkata : Engkau wahai Abu Bakr adalah as siddiq ( yang
amat mempercayai ). Hari itu lah dia bergelar as siddiq. ( alHakim dengan sanad
sahih ).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan