Sabtu, 30 Januari 2010

Tanggungjawab Umat Kepada Nabi SAW (3).


Ketiga: mencintainya r:

Di antara hak Nabi r terhadap umatnya mencintainya dengan sepenuh hati, paling sempurna dan paling besar. Baginda r bersabda:

لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى أَكُوْنَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَلَدِهِ وَوَالِدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِيْنَ

"Tidak sempurna iman seseorang diantara kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada anaknya dan orang tuanya, serta semua manusia." (Muttafaqun 'alaih).

Maka manusia manapun yang tidak mencintai Rasulullah r maka dia sebenarnta tidak beriman, sekalipun dia tergolong di kalangan kaum muslimin dan hidup bersama mereka.

Dan cinta terbesar adalah seorang mukmin mencintai Rasulullah r melebihi cintanya terhadap dirinya sendiri.

Umar bin al-Khaththab t berkata kepada Rasulullah r: " Ya Rasulullah, sungguh engkau lebih kucintai dari segala sesuatu kecuali dari diriku sendiri." Nabi r bersabda: " Tidak, demi Allah yang diriku berada di tangan-Nya sehingga aku lebih dicintai daripada dirimu sendiri." Umar t berkata, "Maka sesungguhnya sekarang –demi Allah- sungguh engkau ku cintai daripada diriku sendiri." Maka Nabi r bersabda: "Sekarang wahai Umar." (HR. al-Bukhari).

Keempat: membantunya r:

Ini adalah haknya yang paling kuat, iaitu membantu Nabi saw saat hidup dan mati baginda. Adapun di saat hidupnya r, para sahabat Nabi r telah melaksanakan tugas ini dengan sebaik-baiknya. Sementara sesudah wafatnya Nabi r, maka kita berkewajipan untuk membela sunnahnya apabila diserang atau deselewengkan, samada oleh mereka yang jahil atau beniat batil.

Demikian pula membela peribadinya yang mulia apabila seseorang berbuat jahat atau memperlekehkan baginda, atau melabelkan baginda dengan gelaran yang tidak layak dengan kedudukannya yang mulia.

Di masa sekarang, sudah banyak sekali berlaku propaganda yang digunakan untuk menyerang Nabi umat Islam r. Semua umat harus bergerak membela nabinya dengan segala kekuatan dan kuasa tekanan yang dimiliki, sehingga mereka berhenti dari pembohongan dan fitnah yang dilakukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan