Ahad, 3 Jun 2012

Doa Kebaikan Dunia Akhirat Amalan Mereka Berhemah Tinggi.







Maksud: Wahai tuhan kami ! Kurniakanlah kami di dunia ini kebaikan, di akhirat juga kebaikan dan peliharakan kami azab neraka.
Al Baqarah :201

Dua golongan manusia berdoa.

Manusia yang berdoa kepada Allah terbahagi dua golongan. Ada yang memohon keuntungan dunia semata-mata dengan menuntut dunia dari segenap pintu dan lubang, tanpa membezakan samada ianya bermanfaat atau mudarat.  Perasaan kasihkan keduniaan menguasai dirinya sehingga dia tidak memohon dari tuhan melainkan bertambahnya kelabaan dunia dan keseronokannya.  

Tiada ruang untuk akhirat di dalam dirinya. Mereka memandang rendah segala janji yang disediakan Allah untuk kebahagian akhirat. Mereka ini sebenarnya berfikiran sempit, pendek akal serta berjiwa kecil. Allah berfirman ;


Bermaksud ;


Dalam pada itu, ada di antara manusia yang (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! Berilah di dunia”. (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat.
Al Baqarah : 200.


Bermaksud ;

Sesiapa yang menghendaki (kesenangan hidup) dunia, Kami akan segerakan kepadanya dalam dunia apa yang Kami kehendaki, bagi sesiapa yang Kami kehendaki; kemudian Kami sediakan baginya neraka Jahannam (di akhirat kelak), untuk membakarnya dalam keadaan yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah.

Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak baginya, sedang ia beriman, maka mereka yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya.

Surah al Israa' : 18-19.

Golongan kedua adalah mereka yang berhemah tinggi, berjiwa besar dan berwawasan jauh. Mereka memohon kebaikan dunia dan akhirat. Mereka menjadi kebanggaan dan sanjungan Allah swt. Allah jadikan mereka contoh ikutan dan panduan untuk diteladani. Firman Allah ; 


Bermaksud ;

Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka”.
Mereka itulah yang akan mendapat bahagian yang baik dari apa yang telah mereka usahakan; dan Allah amat cepat hitunganNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan