Berbezanya tingkatan pemahaman seseorang itu adalah suatu hal yang
sudah diketahui. Banyak faktor yang mempengaruhinya. Ada yang disebabkan
sedikitnya ilmu yang dimilikinya atau juga kondisi persekitaran yang saling
berbeza antara satu sama lain. Mungkin juga adat kebiasaan yang sudah berakar
umbi dan sukar untuk berubah. Di sana terdapat banyak faktor dalam hal ini.
Berkata Imam Ibnu Kathir di dalam tafsirnya ketika mana mentafsirkan
firman AllahTa'ala:
قال الله تعالى: ))فَذَكِّرۡ
إِن نَّفَعَتِ ٱلذِّكۡرَىٰ ٩
(((سورة الأعلى: 9)
"Oleh sebab itu berikanlah peringatan jika peringatan itu
bermanfaat".
Surah al-A'laa: 9.
Beliau mengatakan:
"Maksudnya berikanlah peringatan jika hal itu bermanfaat bagi
orang yang sedang diberi peringatan. Dari sini difahami bahawa adab dalam
menyebarkan dan menyampaikan ilmu jangan sampai meletakkan (menyampaikan)
kepada orang yang belum ahlinya".[1]
Oleh kerana itu, Nabi Shalallahu 'alaihi wa sallam pernah bersabda:
"Kalau bukan kerana kaummu (wahai Aisyah) yang baru saja
meninggalkan kekufuran, nescaya akan aku hancurkan ka'bah lalu aku jadikan dua
pintu. Pintu untuk masuk manusia dan pintu untuk keluar".
Di riwayatkan oleh Imam Bukhari di dalam kitab Ilmu, bab anjuran
meninggalkan sebahagian berita ditakuti kurangnya faham pada sebahagian orang.
(Fath
al Bari: 1/223).
Berkata Ibnu Hajar ketika menjelaskan hadith di atas:
"Dalam hadith ini boleh diambil faedah bahawa harusnya
meninggalkan kemaslahatan untuk menjaga agar tidak jatuh ke dalam kerosakan. Termasuklah
dianjurkan untuk meninggalkan perlakuan mengingkari perkara mungkar kalau dibimbangi
terjadi kemungkaran yang lebih besar.
Maka hendaknya bagi seorang imam
(pemimpin) mengatur orang bawahannya dengan melihat perkara yang boleh
mendatangkan kemaslahatan bagi mereka walaupun (yang ditinggalkan) itu adalah
amalan yang utama selagi belum sampai pada tingkatan haram".[2]
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam kitab Shahihnya, dalam kitab ilmu,
bab bolehnya mengkhususkan ilmu kepada seseorang dibimbangkan yang lainnya
tidak boleh memahaminya.
Hadith ini diriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib ra, beliau mengatakan:
"Berbicaralah kepada manusia dengan perkataan yang mereka fahami. Tinggalkan
(berbicara yang boleh) menjadikan mereka mengingkari. Apakah kamu suka Allah
dan RasulNya didustakan?.
HR Bukhari.
Adapun Imam Muslim meriwayatkan dari Ibnu Mas'ud, beliau mengatakan:
"Janganlah kamu berkata kepada sekelompok orang dengan perkataan
yang tidak sampai di akal-akal mereka . Nantinya akan menjadikan fitnah di
antara mereka".
HR Muslim di dalam muqadimah Shahihnya. Bab larangan membicarakan semua
yang telah di dengarnya 1/11.
Berkata Ibnu Hajar:
" Di antara ulama yang tidak suka menceritakan hadith dan
menyembunyikannya adalah Imam Ahmad di dalam hadith-hadith yang pada zahirnya
mengajak untuk keluar dari pemerintah. Imam Malik pula membenci dalam masalah hadith-hadith
sifat-sifat Allah Ta'ala.
Abu Yusuf membenci dalam hadith yang aneh-aneh. Batasan dalam masalah ini adalah kalau sekiranya zahir hadith tersebut
menguatkan perbuatan bid'ah, atau pada intinya secara zahir bukan yang dimaksud. Maka menahan untuk tidak menceritakan kepada orang yang disangka akan
mengambil hadith itu secara zahirnya sahaja, maka itu dianjurkan. Allah
'alam".[3]
Oleh kerana itu hendaknya bagi seorang da'i memperhatikan hal itu dan
tidak cuba untuk menyelisihinya apalagi kalau bersama dengan orang-orang awam atau
orang yang kurang boleh memahami perkataan orang lain.
Imam Syathibi mengkategorikan dalam kitab beliau al-Ithishom hal
seperti ini termasuk melampaui batas dan boleh masuk dalam masalah melakukan
kebid'ahan.
Beliau mengatakan:
" Di antara (contoh) hal tersebut adalah berbicara bersama orang
awam yang dia tidak faham dan tidak boleh mencerna makna pembicaraan tersebut. Maka
sesungguhnya ini termasuk pada kelompok orang yang meletakkan hikmah (ilmu)
namun bukan pada tempatnya.
Orang yang mendengarnya ada kemungkinan faham tapi
bukan pada maksudnya. Maka itu adalah fitnah yang akan membawan kepada perkara
mendustakan kebenaran dan mengamalkan kebatilan. Kemungkinan juga dia tidak faham
sedikitpun maka kalau yang ini lebih selamat (dari yang pertama) ".[4]
Apa yang lebih jelas dari itu adalah apa yang disebut beliau dalam
kitab al-Muwafaqot di mana beliau memberi misal dengan contoh
mengingkarinya sahabat akan hal tersebut, beliau mengatakan:
"Dan di antara (contoh) hal tersebut adalah pertanyaan orang awam
terhadap alasan sebuah hukum dalam masalah fiqh dan hukum-hukum syari'at lainya.
Jika memang hukum tersebut mempunyai alasan yang benar dan hukum yang lurus.
Oleh kerana itu Aisyah mengingkari pada orang yang bertanya:
"Kenapa orang yang haid itu diperintahkan untuk mengqadha puasa namun
tidak diperintah untuk mengqadha solat? Maka beliau bertanya kembali kepadanya:
"Apakah kamu termasuk Haruriyah (khawarij.)?
Begitulah juga Umar bin Khatab yang pernah memukul seseorang yang
banyak bertanya tentang sesuatu yang syubhat dalam masalah ilmu al-Qur'an yang
tidak ada kaitanya untuk dikerjakan. Ini kerana adakalanya akan menjadi
persangkaan dan fitnah baginya walaupun itu benar".[5]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan