Sabtu, 26 Mei 2012

Bersangka Baik Menyelesaikan Masalah.



Suatu hal yang wajib bagi kita semua iaitu berbaik sangka kepada Allah Azza wa jalla bahawa pertolongan dan jalan keluar itu pasti dekat. Kesulitan itu selalu diiringi bersama kemudahan. Demikian juga berbaik sangka kepada orang lain yang mempunyai masalah dengan kita atau dengan orang merupakan sumber masalah tersebut. Ada kemungkinan yang terjadi, mungkin dirinya mempunyai pandangan yang berbeza, atau dirinya salah dalam memahaminya. Boleh jadi juga sampai perkara kepadanya namun  tidak sesuai dengan kenyataanya, kerana tidak benar. 

Oleh  kerana itu berbaik sangka sesama muslim akan menjadikan hati menjadi tenang. Mudah memberi uzur kepada seseorang yang pada akhirnya menjadikan musibah itu terasa ringan. Ini amat membantu untuk memecahkan masalah tersebut dan menjadikan cara berfikir kita bersih dari perkara yang tidak dibolehkan. Sesuatu problem itu terkadang muncul disebabkan oleh berburuk sangka (pada orang lain), yang dibangunkan di atas salah faham atau persangkaan yang tidak jelas atau juga cara pandang yang terpesong.

Diceritakan bahawa ada seseorang yang mempunyai masalah dengan orang lain, marahnya telah memuncak, darahnya mendidih menahan marahnya yang meluap-luap. Sehingga dia mengancam anak-anak serta isteri orang yang bermasalah dengannya tersebut. Sedangkan orang yang bermasalah dengannya tersebut sedang dalam perjalanan keluar kota. Namun sebelum pergi dia mengirim surat yang isinya meminta maaf dan meminta supaya dilupakan masalahnya serta merelakan haknya untuknya. Namun pembawa surat ini yang menjadi titik permasalahanya kerana terlewat menyampaikan surat tersebut sehingga menjadi sebab pertengkaran tersebut.

Lihat kejadian di atas. Orang tersebut telah menghina saudaranya dengan kata-kata yang tidak terpuji, mengangkat suara kepadanya, mengeluarkan semua keburukanya. Sekarang apakah kamu boleh bayangkan kalau persaudaraanya akan kembali seperti sedia kala sebelum kejadian tersebut?

Kemudian lihatlah pada kejadian yang lain dalam kisah berikut ini;

Ketika Hafsah binti Umar ra ditawarkan oleh bapanya supaya dinikahi kepada Abu Bakar. Maka Abu Bakar diam tidak menjawab apa-apa. Dia menawarkan kepada Usman, namun dia mengatakan: " Pada saat sekarang saya lagi tidak punya keinginan untuk menikahi ". Maka Umar merasa sangat sedih, kemudian dirinya mengadu kepada Nabi Shalallahu 'alaihi wa sallam. Nabi Shalallahuu 'alaihi wa sallam lalu mengatakan kepadanya: "Hafsah akan dinikahi oleh orang yang lebih baik dari Usman. Usman akan menikahi wanita yang lebih baik dari pada Hafsah".

Kemudian Nabi Shalallahu 'alaihi wa sallam meminang Hafsah. Lalu Umar pun menikahkan Hafsah dengan Rasulallah Shalallahu 'alaihi wa sallam. Kemudian Usman dinikahkan oleh Rasulullah dengan anaknya Ruqayah setelah Usman kematian isterinya yang juga adik beradik Ruqayah.

Ketika Umar sudah menikahkan anaknya, dia bertemu dengan Abu Bakar. Beliau meminta maaf sambil mengatakan: "Saya tidak mempunyai niat apa-apa, kecuali saya pernah mendengar Rasulallah Shalallahu 'alahi wa sallam menyebut-nyebut nama Hafsah maka saya tidak ingin membuka rahsianya baginda. Kalau sekiranya Rasulullah tidak jadi menikahinya tentu saya akan menikahkannya denganmu". 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan