Sabtu, 26 Mei 2012

Keutamaan Doa Keampuan Untuk Seluruh Kaum Muslimin.


Pelajaran dari doa ;


Maksud : Wahai tuhan kami, ampunilah untuk kami. Juga untuk saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman. Janganlan engkau jadikan di dalam hati kami perasaan dendam untuk orang yang beriman. Wahai tuhan kami, engkaulah maha pemaaf lagi pengasih.
( Surah al Hasyr : 10 ).


1-  Kepentingan doa ajaran al Quran ini untuk menjadi amalan siang dan malam lantaran ganjarannya banyak dan manfaatnya yang sentiasa berkat.

2-   Antara tanggungjawab besar yang mesti ditunaikan sesama muslim sebagai bukti persaudaraan dan kasih sayang sesama mereka adalah berdoa keampunan dan kebaikan.

3-   Kemestian memiliki kesejahteraan hati terhadap kaum muslimin yang diterjemahkan melalui lisan dan sikap sebagai bukti kasih sayang dan tiada perasaan dendam dan dengki. Ganjaran besar menunggu mukmin yang bersikap demikian sebagaimana firman Allah;

Bermaksud:
Dan Kami cabutkan segala dendam dan hasad dengki dari hati mereka, (di dalam Syurga) yang mengalir beberapa sungai di bawah (tempat) masing-masing, dan mereka pula bersyukur dengan berkata: “Segala puji tertentu bagi Allah yang telah memberi hidayah petunjuk untuk (mendapat nikmat-nikmat) ini, padahal Kami tidak sekali-kali akan memperoleh petunjuk kalau Allah tidak memimpin kami (dengan taufiqNya); sesungguhnya telah datang Rasul-rasul Tuhan kami dengan membawa kebenaran”. Dan mereka diseru: “Itulah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan”.

4-   Memohon ampun untuk seluruh kaum muslimin mendapat pahala setiap muslim dan muslimah yang sampainya doa keampunan. Inilah berita baik yang diberitahu Nabi saw dalam satu hadith:
  
عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ ، قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : " مَنِ اسْتَغْفَرَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ حَسَنَةً " .      


Bermaksud : Dari Ubadah ibn Assamit katanya: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda :
" Sesiapa yang memohon ampun untuk mukminin dan mukminat, Allah catatkan untuknya dengan setiap orang mukmin dan mukminah itu satu kebaikan ".
Hadith riwayat at Thabarani. Al Haithami berkata : Sanadnya baik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan